19 juli 2007

David Baldacci (interview, 2007)



Obsessieve bestsellerschrijver




(Door Monique Brandt)

AMTERDAM - David Baldacci wil graag even naar de Wallen. Ook een bestsellerauteur die van acht tot zes in een hotel is opgesloten voor een serie interviews, heeft frisse lucht nodig. In dit geval is het uitstapje bovendien puur bedoeld als research, verzekert de Amerikaan wiens dertiende thriller Geniaal geheim op dit moment in de top tien van best verkochte boeken staat. De Amsterdamse rosse buurt is door hem verkozen als het decor waar een deel van zijn nieuwste thriller zich zal gaan afspelen. En net als auteur John Irving al eerder deed ten behoeve van zijn roman Weduwe voor een Jaar, dat ook deels in onze hoofdstad speelde, vereist dat diepgravend onderzoek.

Veel wil Baldacci nog niet kwijt over de nieuweling in zijn oeuvre. Eerst krijgen de Nederlandse lezers in november nog Stone Cold voorgeschoteld, voor de kenners het vervolg op De Verzamelaars. 'Ik eindigde het boek met een soort van cliffhanger. Daar ga ik nu verder op door', aldus de schrijver.

In ieder geval zullen ook zijn komende boeken weer draaien om macht en machtsmisbruik en de vele gezichten van de waarheid. Het zijn de vaste thema's die Baldacci, soms met profetische blik, in zijn boeken beschrijft. 'Mijn doorbraak was het boek Absolute power, over een inbreker die de president in actie ziet met een andere vrouw. Ik kreeg naderhand stapels boze brieven, of ik soms helemaal gestoord was, omdat zoiets natuurlijk nooit zou kunnen gebeuren! Dat was niet lang voor de hele Clinton-affaire. Bill Clinton, die drie jaar later mijn boek Simple Truth als beste boek van het jaar verkoos.' Met een vette grijns: 'Soms is de werkelijkheid onbeschrijflijk bizar.'

Ook zijn boek The Camel Club over een samenzwering bedoeld om het Witte Huis omver te werpen, leverde hem de nodige postzakken aan reacties op. 'Veel, heel veel hate mail. Een man schreef me: 'dat je zulke onzin kunt schrijven dank je aan het feit dat in Amerika vrijheid van meningsuiting een recht is. Gebruik dat recht alsjeblieft nooit meer!' Ik heb die man maar niet geantwoord, ik had toch het gevoel dat dat een verloren zaak zou zijn.'

Baldacci is in andere kringen wel enorm populair. Zijn promotrip voerde hem inmiddels al langs Ierland, Duitsland, Frankrijk en nu dus Amsterdam. 'Ondertussen schrijf ik, waar ik ook ben. Alles wat ik nodig heb is een pen en een stuk papier, dan gaat de rest vanzelf. Schrijven is voor mij geen passie, meer een obsessie.'


Blanco pagina's 

Baldacci schrijft al vanaf het moment dat hij kán schrijven. 'Mijn fantasie is altijd nogal uitbundig geweest. Als ik als kind weer eens te laat thuis kwam, verzon ik dat ik ontvoerd was door een groep mensen en ergens vastgehouden, waardoor ik op geen mogelijkheid op tijd voor het eten kon zijn. Op een gegeven moment kreeg mijn moeder er kennelijk genoeg van, ze kocht voor mij zo´n boek met blanco pagina´s. Toen ging ik los.'

Baldacci wilde nooit anders dan schrijver worden, maar besloot tot een rechtenstudie, omdat een onbekend schrijver met korte verhalen anders de huur niet kan betalen. 'Maar ik bleef altijd schrijven. Schetsen, dialogen, personages, daarna novella's, toneelstukken, duizenden pagina´s. Mijn schrijfuren waren van elf tot twee 's nachts, de rest van de tijd werkte ik. Ik kan het niet, nooit loslaten. Als ik een restaurant in loop of nieuwe mensen ontmoet denk ik meteen: is hier een verhaal te halen, een interessant detail te vinden dat ik kan gebruiken? Als ik op een feestje met een glazige blik in een hoekje zit weet mijn vrouw al: die zit te broeden op een boek.'

Macht en vooral de manier waarop daarmee wordt omgegaan, zal hem altijd blijven fascineren, vertelt de auteur. 'Als iemand een ander mens in een vlaag van woede doodslaat, is dat zeer tragisch. Maar het gegeven dat er iemand in Washington zit die door een woord tienduizenden over de kling kan jagen, dat is angstaanjagend. Dat soort kleine boodschapjes stop ik graag in mijn boeken.'

Toch is het nooit alleen maar complotten, kommer en kwel in de Baldacci-boeken. 'Meestal hebben mijn personages grote fouten gemaakt, hun leven is een puinhoop, ze hebben er een rotzooitje van gemaakt. In mijn boeken krijgen ze de kans hun leven weer op poten te zetten. Sean King en Michelle Maxwell uit Geniaal geheim zijn voormalig geheim agenten die het op alle manieren voor zichzelf verkloot hebben. Maar ze krijgen een tweede kans, en die grijpen ze aan. Ben ik even blij dat ze niet bij de pakken neerzitten!'

De boeken van David Baldacci verschijnen bij uitgeverij A.W. Bruna.

Geen opmerkingen: