21 maart 2008

Kate Mosse (interview, 2008)



'Ik wil dat de nekharen van de lezer overeind gaan staan'




(Door Monique Brandt)

AMSTERDAM - Haar naam zorgt nogal eens voor verwarring. Maar auteur Kate Mosse - háár naam wordt geschreven met een e aan het eind - heeft helemaal niets gemeen met het beroemde supermodel met voorliefde voor chemische stimulantia. Zij het dat ook de schrijfster een Bekende Britse is: ze presenteert bij de BBC al vele jaren boekenprogramma's op televisie en radio en zette bovendien de Orange Prize for Fiction op poten, een inmiddels gerenommeerde literaire onderscheiding voor vrouwelijke Engelstalige auteurs.

En ook is daar haar nieuwe boek De vergeten tombe, de opvolger van het meeslepende Het verloren labyrinth. Die succesvolle combinatie van liefdesverhaal, middeleeuwse roman en thriller speelde zich af in de omgeving waar Mosse met haar gezin een deel van het jaar woont: het Zuid-Franse middeleeuwse vestingstadje Carcassonne.

Ook De vergeten tombe voltrekt zich wederom in en om 'haar' stukje Frankrijk: naast Carcassonne is het nabijgelegen Katharenstadje Rennes-les-Bains - in de zomermaanden tegenwoordig druk bevolkt door fans van Dan Browns De Da Vinci Code - in het verhaal meer dan een lieflijk decor. Mosse: 'De omgeving bestaat uit een verzameling merkwaardige, inspirerende plekken. Ik geef toe: het klinkt zweverig, maar je voelt het verleden letterlijk om je heen.'

De vergeten tombe bestaat uit twee verhalen die zich in verschillende perioden afspelen. De Amerikaanse Meredith Martin reist in oktober 2007 vanuit de VS naar het luxueuze landhuis/hotel Domaine de la Cade, om onderzoek te doen voor haar biografie van de componist Debussy. Bovendien zoekt ze naar haar wortels. Martin is geadopteerd, en de genetische lijnen van haar biologische familie voeren haar naar de omgeving van Rennes-les-Bains.

Tegelijkertijd maken we kennis met de Franse Leonie Vernier, die rond 1891 met haar moeder en broer in Parijs woont. Omdat haar broer Anatole - een vriend van buurman Debussy - om nog duistere redenen wordt bedreigd, vertrekt hij met Leonie naar een tante die het wat vervallen landgoed Domaine de la Cade woont. Leonie en Meredith lijken een band te hebben via een eeuwenoud, speciaal vormgegeven tarotspel. De kaarten vormen de sleutel van een knap gecomponeerd verhaal dat draait om een schat, de geesten uit het verleden en een dodelijke vete.


Research


Na succesnummer Het verloren labyrinth, dat in 37 talen verscheen, lijkt dit boek ook razendsnel op een plek in de bestsellerlijsten af te stevenen. En dat terwijl ze naar eigen zeggen veel minder tijd had om De vergeten tombe te schrijven.

Mosse: 'Labyrinth nam een paar jaar in beslag, dit boek schreef ik in tien maanden. Door alle promotietrips had ik gewoon veel minder tijd. Gelukkig had ik de research voor De verborgen tombe wel allang gedaan, dat scheelde. Bij het schrijven van Labyrinth ben ik heel lang bezig geweest om uit te vissen hoe ik twee verhalen, die zich in een heel andere tijd afspelen, door elkaar kon weven. Bij dit tweede boek was ik de experimenteerfase voorbij en was ik uiteindelijk veel productiever.'

De verborgen tombe is het achtste boek van de auteur. Haar eerste boeken verkochten amper, en zeker niet buiten Engeland. Het internationale succes heeft haar dan ook enigszins overvallen. 'Ik denk dat ik als auteur mijn 'stem' gevonden heb. Daar heb ik vier boeken voor nodig gehad. In mijn andere werk bij de BBC en de Orange Prize ligt mijn focus vooral op literaire fictie. Toen ik begon met schrijven ging ik er automatisch van uit dat dat ook mijn richting zou zijn. Maar kennelijk ben ik toch meer een verhalenverteller dan een stylist. Labyrinth was ook een veel intuïtiever schrijfproces. Ik was tijdens het schrijven niet steeds bezig mijn werk te analyseren, ik schreef het vanuit mijn hart en liet het boek zelf tot leven komen.'

Met name Labyrinth, dat draait om de zoektocht naar de Heilige Graal, vertoont nogal wat overeenkomsten met de wereldwijde bestseller De Da Vinci Code. Mosse las het boek op de dag dat ze haar manuscript voor Labyrinth had ingeleverd bij de uitgever. 'Dat stelde me gerust, want uiteindelijk lijken de boeken helemaal niet zo op elkaar. Ik denk wel dat ik mijn grote mannelijke lezersgroep aan Dan Brown dank. En ook ben ik Brown dankbaar dat hij zo'n groot lezerspubliek rijp heeft gemaakt voor dergelijke historische thrillers. Wat dat betreft is mijn succes vooral een kwestie van mazzel en goede timing. Vijf jaar geleden had misschien geen hond mijn boeken gekocht. Vroeger had je uitsluitend de literair ingestelde lezers, en de thrillerfans. Nu is er een soort middengroep ontstaan die elementen uit beide genres waardeert. De vergeten tombe bevat elementen uit 19de-eeuwse spookverhalen, gaat over bijgeloof, over de moderne wereld die botst met de oude wereld, mensen die onder het vernislaagje van het moderne leven nog steeds oude angsten koesteren voor het onbekende, het kwaad dat loert in de duisternis. Ik ben dol op die oude spookverhalen, al ben ik zelf absoluut niet bijgelovig. Ik wilde dat de nekharen van de lezer soms overeind gaan staan.'


Paradoxaal

Zelf gelooft Mosse naar eigen zeggen ook niet in bovennatuurlijke zaken, al hebben in beide boeken de personages die in het nu leven een stevige geestelijke band met personages uit het verleden. 'Dat klinkt misschien paradoxaal. Het punt is dat ondanks mijn nuchterheid er toch meer zou kunnen zijn. Dat op bepaalde plekken waar zich drama's hebben voltrokken, je ze nog kunt voelen. Op een oude plek als Rennes-les-Bains is het inderdaad alsof het land je dingen wil vertellen. Maar naarmate ik ouder word, heb ik ook steeds minder de behoefte om mezelf zulke vragen te stellen.'

De filmproducenten hebben zich inmiddels ook aangediend. Labyrinth wordt verfilmd door de BBC, De vergeten tombe zal vermoedelijk een Hollywoodproject worden. Mosse: 'Ik zag het niet zitten om Labyrinth aan Hollywood uit te leveren en het terug te zien met Orlando Bloom en Claire Danes als mierzoet liefdeskoppel. Het gaat over twee vrouwen, en zo wil ik het houden. Van de BBC weet ik dat ze het niet zullen verknallen.'

Daarnaast liggen er, naast haar plannen voor een volgend boek dat zich in Egypte afspeelt, nog twee tv-klussen te wachten. 'Ik heb twee aanbiedingen: een serie over historische plekken in Frankrijk en een serie waarin ik de wereld over trek. Toegegeven, het is een afgrijselijk luxeprobleem, maar waar vind ik de tijd?'

Kate Mosse - De vergeten Tombe, uitgeverij Unieboek, 528 pag.

Geen opmerkingen: