12 juni 2008

Met bloed bespat (nieuws, 2008)

MOORDEND DOOR ANTWERPEN

,,Ik heb even geaarzeld of ik het boek wel zou lezen. Op enige details na, kunnen wij ons er volledig in terugvinden. Ik heb er zelfs een grote steun aan gehad om nu eindelijk alles in de precieze volgorde te kunnen lezen en te herbeleven. Veel dingen zijn mij tijdens de lectuur van uw boek duidelijk geworden.''

Dat schrijft Lieve Van Themsche uit Wilrijk op de website van de Belgische rechtbankverslaggever Gust Verwerft. Lieve is de moeder van Hans Van Themsche, die op 11 mei 2006 Hans Themsche (1988) een jachtgeweer in Antwerpen kocht en, kaalgeschoren en gehuld in een lange zwarte jas, moordend door de stad trok. Eerst schoot hij op Songul Koc (46), een Turkse vrouw die een hoofddoek draagt en op een bankje een boek zat te lezen. Van Themsche liet haar zwaargewond achter. Enkele honderden meters verderop vermoordde hij het tweejarige Belgische meisje Luna Drowart en haar kinderoppas Oulematou Niangadou (24), een Malinese vrouw. Daarna wist de politie de achttienjarige Van Themsche uit te schakelen.

Belgiƫ reageerde geschokt en was in rouw. De zaak had ook politieke gevolgen. Als gevolg van de schietpartij werd de goedkeuring van een nieuwe wapenwet versneld, zodat een impulsaankoop van wapens niet meer mogelijk is. Op 1 oktober 2007 begon het proces tegen Hans Van Themsche in Antwerpen, onder massale belangstelling van pers en publiek. Na een slopende assisenproces velde de twaalfkoppige volksjury op 11oktober het zwaarste verdict: levenslang.

Over het proces schreef rechtbankjournalist Gust Verwerft (1944) het boek 'De zaak Hans Van Themsche', dat bij Standaard Uitgeverij is verschenen. Hij schrijft onder meer over 'hoe het Kwaad groeit', 'de schaamte van een stad' en 'hoe een familienaam met bloed wordt bespat'. Met meer ervaring dan wie dan ook wordt Verwerft de 'ongekroonde koning van de Vlaamse gerechtsjournalistiek' genoemd. Hij schreef verscheidene boeken over de nagenoeg duizend processen die hij gedurende bijna veertig jaar volgde voor het hof van Assisen.

Misdaadauteur Bob Mendes liet weten dat hij 'diep onder de indruk' was van het boek van Verwerft. ,,In mijn nawoord van 'De kracht van het bloed' schreef ik dat 'ik verkies te geloven in een wereld waarin strijders voor gerechtigheid het pleit winnen'. Nu weet ik met zekerheid dat die mensen ook bestaan.''

Geen opmerkingen: