30 oktober 2008

Happend naar lucht (nieuws, 2008)

PRIJS VOOR LAURA WILSON

De Britse schrijfster Laura Wilson heeft begin deze week de 2008 CWA Ellis Peters Historical Award gewonnen voor haar thriller 'Stratton's War' (in het Nederlands verschenen onder de titel 'De actrice'. De prijs, ook wel de Dagger genoemd, ter waarde van 3000 Britse ponden (zo'n 3500 euro) wordt elk jaar uitgereikt aan de beste historische thriller. Laura Wilson was dit jaar voor de derde keer achtereen voor deze prijs genomineerd. Ze heeft hem nu voor de eerste keer gewonnen.

'De actrice' speelt zich af in het Londen van 1940. Rechercheur Ted Stratton onderzoekt de als zelfmoord bestempelde dood van de aan lager wal geraakte actrice Mabel Morgan. Zijn niet gewaardeerde gesnuffel brengt Stratton in aanraking met de geheime dienst MI5 en levert verbijsterende ontdekkingen op. Een tweede verhaallijn volgt de rijke, jonge, beeldschone en wat naïeve Diana Calthrop, die eveneens voor MI5 werkt en haar ongelukkige huwelijk probeert te ontlopen. Beide werelden raken verstrengeld.

De jury van de Dagger roemde Wilsons 'complexe en geloofwaardige' personages. Ook de sfeer van Londen in oorlogstijd was volgens de jury uitstekend verwoord.
Laura Wilson (rechts op de foto) zei de prijs absoluut niet te hebben verwacht. ,,De andere genomineerde boeken waren van zulk hoog niveau. Net voor de bekendmaking nam ik nog een slokje van mijn drankje. Toen ik mijn naam hoorde noemen, verslikte ik me erin. Iemand moest me op de rug slaan om mij weer lucht te geven.''

De prijs is vernoemd naar Ellis Peters (pseudoniem van Edith Pargeter, 1913-1995), auteur van tal van historische misdaadromans, die haar doorbraak beleefde met een serie middeleeuwse detectiveromans, waarin de wereldwijze monnik Cadfael de hoofdrol speelde.

Geen opmerkingen: