29 oktober 2008

Henk van Straten (interview, 2008)




946 euro voor hoofdrol in debuut




(Door Peter van Vlerken)

Dat de debuutroman Ik Ben De Regen van Henk van Straten vrijdag verschijnt, is op zich geen groot nieuws. Er komen immers heel veel boeken uit. Bijzonder is wel de publiciteitsstunt die de jonge auteur (28) uit Eindhoven rondom zijn boek bedacht. Op de internetsite eBay organiseerde hij een veiling voor wie er met naam en toenaam in wilde worden opgenomen. De hoogste bieder, met andere woorden, werd beloond met onsterfelijkheid als romanpersonage.

'Het idee kwam in me op toen ik door Eindhoven fietste', vertelt Van Straten. 'Ik bedacht dat er genoeg ijdele mensen moesten rondlopen die voor zoiets gevoelig zouden zijn.'

Voor zover hij wist, was het bovendien nooit eerder gedaan. Het effect bleef dan ook niet uit. De pers dook er bovenop. 'Dat was even schrikken', aldus de schrijver.

Er reageerden niet minder dan 46 mensen op zijn oproep. De uiteindelijke winnaar had er maar liefst 946 euro voor over om, compleet met wat uiterlijke kenmerken en karaktertrekken een rol te krijgen in de 'hardboiled' misdaadroman die Ik Ben De Regen is geworden. 'Hij is er heel erg blij mee', heeft Van Straten intussen vernomen. 'Het geld is meteen overgemaakt en voor al zijn kinderen heeft hij een boek besteld.'

Bij alle publiciteit die Van Straten ten deel valt, is een niet te veronachtzamen detail dat hij een heel goede, vlotgeschreven en bovenal uiterst vermakelijke roman heeft afgeleverd. Het zowel rauwe als tedere verhaal draait om Chris Hoop (!), een loser in optima forma: als minnaar, jonge vader, schrijver en privé-detective. Maar in een hilarische aaneenschakeling van slapstickachtige taferelen probeert hij zich zo aandoenlijk te revancheren dat lezers met hem te doen zullen krijgen.

Henk van Straten werkt bij het Eindhovense poppodium De Effenaar, waar hij onder meer verantwoordelijk is voor de organisatie van het horecapersoneel. Zijn boek is zonder meer rock-'n-roll te noemen, compleet met de seks en drugs die daarbij horen.

Door het gebruik van clichés als een derderangs hotel met kapot neon, een femme fatale met ogen als respectievelijk wensputten en guillotines, en geweldsscènes die qua klungeligheid niet onderdoen voor een Nederlandse speelfilm, is het niet zozeer een misdaadroman als wel een persiflage op dat genre.

Evenals zijn hoofdpersoon is de auteur een jonge vader. 'Ik heb het boek dicht bij mezelf gehouden. Al mijn ervaringen heb ik kunnen gebruiken.' Van Straten begon met schrijven van teksten voor het punkbandje waar hij destijds in zong. 'Dat vond ik leuk.' Vorig jaar publiceerde hij een kinderboek: Zwarth. Van Charles Bukowski leerde hij dat literatuur niet stoffig en bombastisch hoeft te zijn. 'Ik kan er zelf om lachen als ik aan het schrijven ben.'

Henk van Straten - Ik Ben De Regen. Uitgeverij Lebowski, 304 pag.

Bron: Eindhovens Dagblad, foto auteur: http://vanstraten.blogspot.com

Geen opmerkingen: