30 november 2008

Clandestiene streken (nieuws, 2008)

PETER DE ZWAAN 'BOBT' NOG EVEN VOORT

Peter de Zwaan is niet alleen auteur van zeventien thrillers en tientallen kinderboeken, maar na de dood van geestelijk vader Willy van der Heide bouwde hij ook voortvarend de roemruchte Bob Evers-jeugdserie uit. In 2003, na het verschijnen van 'Rumoer in een rustgebied', vond De Zwaan het welletjes. De door cd-producent Weton Wesgram overgenomen uitgeverij De Eekhoorn besteedde toen niet veel aandacht meer aan het in de markt zetten van de Bob Evers-serie.

De Zwaan: ,,Dat maakte het voor mij makkelijker om te zeggen: 'we hebben nu deel 50 gehad, het is genoeg geweest'.'' De Zwaan had zijn aandacht meer en meer verlegd naar de thrillers. ,,Ik had ook genoeg van de BE-serie waarin jongens een bepaald soort taalgrappen maken, die door de eerste schrijver waren bedacht.''

Maar Bob Evers is terug. Niet in boekvorm, maar op de site van Peter de Zwaan. ,,Begin dit jaar vond ik aantekeningen terug voor een B.E.-verhaal'', aldus de schrijver. ,,Omdat ik geen zin had er mee naar de uitgever van de serie te gaan, heb ik een feuilleton gemaakt voor mijn website.'' Het gratis feuilleton gaat in totaal 38 afleveringen krijgen. Daarvan zijn er al twaalf geplaatst.

Er zijn al behoorlijk wat reacties gekomen op zijn nieuwe Bob Evers-avontuur 'Clandestiene streken op een cruiseschip', vertelt De Zwaan. Hij krijgt dagelijks mailtjes van diehard-Bob Evers-fans, 'meest lieden van 55 jaar en ouder'. ,,Kijk voor de lol eens op bol.com onder mijn naam. Daar zie je ook de tweedehandsjes. De prijzen van de Bob Evers-boeken lopen tot 150 euro. Elders liggen de prijzen hoger. Ik krijg berichten van lezers die het hebben over 200 euro.''

STROP

Op de site van De Zwaan staat ook al de titel van zijn nieuwe thriller: 'Een zaak van vrouwen'. Het is de vierde thriller rond de eenling Jeff Meeks. Het boek speelt zich af in Florida, meldt De Zwaan, en komt in september 2009 uit.

Dat zijn nieuwe thriller zo laat op de markt komt, is opzet, zegt de schrijver. ,,Vorig jaar was ik van plan om met 'De Charlsville Jackpot' een jaartje over te slaan. Ik kreeg in de gaten dat juryleden van de Gouden Strop en Diamanten Kogel de neiging hadden om te zeggen 'o, ja ook weer een boek van... laten we met hem maar eens een jaartje wachten'. Door mijn overstap naar De Bezige Bij is 'Jackpot' toch voor maart uitgekomen, vergezeld van het cadeauboekje 'Kelly’s 30.000'.'' De Zwaan vindt 'De Charlsville Jackpot' overigens beter dan 'Duivelsrug', dat in 2007 werd genomineerd voor de Gouden Strop.

Maar 'Een zaak van Vrouwen' is het beste boek van de Meeks-reeks, belooft De Zwaan. ,,Daarom heb ik ook De Bezige Bij voorgesteld nu dus echt een ronde Gouden Strop over te slaan. Dat heeft een nadeel (het duurt erg lang voor een boek dat klaar is in de winkel ligt), maar ik hoop dat het goed uitpakt en dat over 2 jaar de jury van de Strop zegt: 'O, hé, ja, er is gelukkig ook weer een boek van...'.''

Geen opmerkingen: