05 maart 2009

De vijf W's volgens... Willem Asman (interview, 2009)

De prins en de prutser




Rubriek waarin thrillerauteurs zichzelf en hun werk presenteren aan de hand van de vijf journalistieke W's: Wie, Wat, Waar, Waarom en Wanneer. Vandaag: Willem Asman (Amsterdam, 1959).

Hij studeerde Nederlands en voltooide in 1985 zijn studie aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Amsterdam. Hij werkte vijftien jaar bij Oracle Corporation, het op een na grootste softwarebedrijf ter wereld. Hij is oprichter en eigenaar van een adviesbureau voor human resources, change management en communicatie. Met zijn thrillerdebuut De Cassandra Paradox uit 2006 werd hij genomineerd voor de Gouden Strop van dat jaar. Een jaar later volgt zijn tweede thriller Brittannica. In januari van dit jaar verscheen Wondermans eindspel, zijn derde boek. Willem Asman is sinds 22 november 2008 voorzitter van het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs (GNM).

(Door Peter Kuijt)

- Wie denkt Willem Asman wel dat hij is?
Willem Asman: 'HAHAHA. Wat een binnenkomer. Wat is er gebeurd met 'Goedemorgen Willem, kom lekker zitten, wil je iets drinken?'. Ik snap nu wel waar jij je reputatie aan verdiend hebt, Peter. Het antwoord op die vraag wisselt voortdurend. Op dit moment ben ik de prins op de roze wolk van alle aandacht de afgelopen maand voor Wondermans eindspel'. Morgen ben ik weer gewoon de prutser bij de eerste regels van Boek 4.'



- Wat heeft de kersverse voorzitter van het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs in de ruim drie maanden dat hij de hamer hanteert, zoal voor het vaderlandse thrillergenre bewerkstelligd?
'Ik ben aan het opletten, denk ik. Aan het luisteren, leren. Met een kaart van het gebied kun je beter je weg vinden. Ik kom pas net kijken, laten we eerlijk zijn. Een eerste indruk kan ik je wel geven: het GNM is nog veel leuker dan ik al dacht, veel leuker ook dan het beeld van knorrigheid dat aan de buitenkant bestaat. Het is een vrolijke club van betrokken collega’s die tegelijk elkaars concurrenten zijn, waar vind je dat nog?'

- Waar kan men - naast de naam - een boek van Willem Asman verder aan herkennen?
'Aan gebruik van de conventies en clichés van het genre, maar dan net even anders dan je verwacht. En aan het feit dat mijn boeken een co-productie zijn: ik realiseer me steeds beter dat ik enige inspanning van de lezer vraag. En tenslotte niet te vergeten aan de zeldzaam prachtige omslagen van Studio Jan de Boer.'

- Wanneer wordt schrijven slopen?
'De eerste versies van een nieuw boek zijn voor mij en niemand anders. In die fase mag ik alles – ik rotzooi maar wat an, in de geest van Karel Appel. Tijdens het herschrijven betaal ik de tol voor die grenzeloosheid. Dan wordt schrijven voor mij duwen, breken, vechten, letterlijk – een voortdurende strijd tussen mezelf meer of juist minder serieus nemen.'



- Waarom zou het goed zijn als Saskia Noort haar thriller De verbouwing inzendt voor de Gouden Strop?

'Laten we het er maar op houden dat ik een romanticus ben. Saskia moet uiteraard niets. En wie er ook wel of niet inzendt, na afloop is de winnaar gewoon voor eeuwig de winnaar. Maar ik persoonlijk zou én Indiana Jones én Lara Croft in de bioscoop willen.'

Willem Asman - Wondermans eindspel. Uitgeverij Cargo, 360 pag., 19,90 euro

(Op de foto: De vertrekkende voorzitter van het GNM, Roel Janssen (links), geeft de hamer over aan zijn opvolger Willem Asman. De foto is genomen door hun vrijwel alcoholvrije collega-auteur Simon de Waal.)

Geen opmerkingen: