09 juli 2009

Topscorer (nieuws, 2009)

KWART MILJOEN VOOR VERMEER

'Suzanne Vermeer'
De schrijfsters van Anthos doen het goed: Simone van der Vlugt haalde vorige de magische grens van één miljoen verkochte thrillers. Collega Saskia Noort zit daar al ver overheen. Alleen al van haar laatste boek 'De verbouwing' zijn inmiddels 400.000 exemplaren 'weggezet'. Esther Verhoef heeft van haar drie thrillers meer dan 600.000 stuks verkocht, blijkt uit een overzicht op haar website.

Maar ook uitgeverij A.W. Bruna heeft een Hollandse topscorer in huis. De uitgever meldde vandaag dat schrijfster Suzanne Vermeer van haar vier thrillers 'All-inclusive', 'De vlucht', 'Zomertijd' en 'Cruise' inmiddels in totaal 250.000 boeken heeft verkocht.

Niet gek voor een auteur die al vier boeken lang onder pseudoniem schrijft en veel minder media-aandacht geniet dan het Anthos-trio. Suzanne Vermeer werd in 1968 in Nijmegen geboren en verhuisde als kind naar Amsterdam. Thans woont en werkt ze in Barcelona. Vanwege 'gevoelige informatie' die ze in haar thrillerdebuut All-inclusive had verwerkt, besloot ze onder nom de plume te publiceren. ,,Je identiteit of die van anderen beschermen doe je niet voor niets'', zei ze vorig jaar in een interview met De Spanningsblog. ,,Ik kan niet voor elke auteur spreken, maar in mijn geval is dat de aanleiding geweest.''

Dat vrouwelijke auteurs zo veel succes hebben, heeft met de tijdgeest te maken, stelt Vermeer. ,,Thrillers worden de laatste jaren over het algemeen steeds meer gelezen. Het is een vorm van vermaak, waarbij je veilig kunt griezelen en achteraf blij kunt zijn dat je het jou niet overkomen is. Meer interesse voor het genre heeft ook meer vrouwelijke auteurs aangetrokken. Ik denk dat lezers die vroeger niet zo snel een spannend boek zouden pakken, de mix van psychologische spanning, herkenbare leefsituaties, gedachten, gevoelens en een vrouwelijke kijk op de wereld beter kunnen waarderen in de thrillers die nu door vrouwelijke auteurs worden geschreven.''

(Foto auteur: Nadine van den Berg)

1 opmerking:

Niels zei

Ik ben eigenlijk wel benieuwd van mensen nou van haar boeken vinden? Ik vind Esther Verhoef en Saskia Noort heel goed, en mijn favoriet blijft Simone van der Vlugt! Maar Suzanne Vermeer vind ik niks, haar boek All-inclusive vond ik zelf heel slecht en toen een collega van mij zei dat ze het boek de Vlucht zo slecht vond ben ik gestopt om te kijken naar haar boeken! Wat vind de spanningsblog van Suzanne vermeer? de recensie over Cruise was niet bepaald enthousiast!