30 april 2010

De vijf W's volgens... Carla de Jong (interview, 2010)




'Ik word gedreven door een fascinatie voor menselijk gedrag'


De vijf genomineerden voor de Gouden Strop 2010 presenteren vandaag zichzelf en hun kansrijke thriller aan de hand van de vijf journalistieke W's: Wie, Wat, Waar, Wanneer en Waarom én een bonusvraag. Na haar goed ontvangen psychologische roman In retraite, heeft Carla de Jong met haar tweede boek, de thriller Serpent, de shortlist gehaald. Weet de Amsterdamse bestuursadviseur haar nominatie te verzilveren? 'Een lezer schreef me dat hij na weken nog steeds af en toe dacht 'Hoe zou het met ze zijn?', alsof de hoofdpersonen vrienden van hem waren.'

(Door Peter Kuijt)


- Wie denkt Carla de Jong wel dat zij is?
,,Ik probeer vooral te zijn. Maar aan zo’n antwoord heeft de lezer natuurlijk niet zo gek veel. Over een andere boeg: bij het afscheid van mijn vorige werkkring kreeg ik van collega’s een ingelijst persoonlijkheidsprofiel cadeau. Natuurlijk, zoals dat gaat bij afscheid, groeide ik ter plekke tot een levende mythe uit. Een greep uit de eigenschappen waarmee ze mij typeerden: eerlijk, beetje chaotisch; vaardig in het uitzoeken van de best passende lippenstift; laat wat er ook gebeurt anderen in hun waarde en een echt mens met emotie. Ook dichtten ze me de charme en overtuigingskracht toe om de bar langer open te laten zijn. Dat is inderdaad een goede eigenschap van me.''

- Wat zijn volgens u de sterke kanten van 'Serpent'?
,,Serpent is, denk ik, een lekker boek met toch een stevige inhoud. Het speelt zich af in de wereld die psychiatrie heet en geeft daarvan een mooi en genuanceerd beeld. De dunne scheidslijn tussen patiënt en hulpverlener komt er goed uit. Het verhaal is vanuit twee perspectieven geschreven: dat van een vrouwelijke rechercheur en dat van haar mannelijke geliefde, een psychiater. Beiden komen 'van papier af'. Een lezer schreef me dat hij na weken nog steeds af en toe dacht 'Hoe zou het met ze zijn?', alsof het vrienden van hem waren. Wel heb ik mijn vrouwelijke hoofdpersoon iets ondoorgrondelijker gemaakt dan de man, zodat de lezer nieuwsgierig is naar hoe het echt zit met haar. In mijn volgende boek 'Outcast' keert zij terug. Verder hoor en lees ik vaak dat mijn dialogen sterk zijn.''

- Waar gaat 'Serpent' eigenlijk over?
,,'Serpent' gaat over mensen die leven met een groot geheim, dat ze koste wat het kost willen verbergen, met verwoestende gevolgen. In een psychiatrisch ziekenhuis wordt een arts-assistente om het leven gebracht. De onderzoekende rechercheur, Birgitta Reve, duikt in haar speurtocht diep in het verleden van de vermoorde vrouw. Birgitta heeft een verhouding met een van de psychiaters van het ziekenhuis, wat een complicerende factor in het onderzoek vormt. Niet in de laatste plaats omdat zij zelf een groot geheim met zich mee torst.''

- Wanneer breekt voor u het moment aan dat u zich fulltime op het schrijven stort?
,,Die vraag wordt me steeds vaker gesteld. Ik combineer mijn schrijverschap met mijn baan als bestuursadviseur en tot nu toe inspireren en voeden die twee elkaar. In mijn reguliere werk ben ik voortdurend met mensen bezig, wat een appel doet op mijn extraverte en empatische kant. Bovendien voel ik me er maatschappelijk door verankerd. Schrijven geeft me de kans om te reflecteren op alle dingen die ik waarneem en meemaak. In beide beroepen kan ik mijn creativiteit kwijt en word ik gedreven door een fascinatie voor menselijk gedrag en de drijfveren die daaraan ten grondslag liggen. Mijn schrijfproductie is ondanks (en misschien zelfs dankzij!) twee banen hoog, dus zolang het me lukt om beiden te combineren, doe ik dat graag.''

- Waarom zou 'Serpent' de Gouden Strop 2010 moeten winnen?
,,Ik ga de komende weken de andere boeken die nu zijn genomineerd lezen en misschien kom ik wel tot een andere conclusie. Die hou ik in dat geval uiteraard voor me!''

De bonusvraag:
- Wanneer gedroeg u zich voor het laatst als een serpent?
,,Ik vind mezelf niet zo’n serpent, er zijn wel valsere vrouwen dan ik. Maar zo eens per maand wil ik nog wel eens mijn tanden laten zien als er iemand voor mijn voeten loopt. Vaak is dat natuurlijk de man, maar die kan er tegen. Althans daar lijkt het op na ruim twintig jaar.''



Carla de Jong - Serpent. Uitgeverij Archipel, 296 pag. (foto auteur: Tessa Posthuma de Boer)

Geen opmerkingen: