23 april 2010

Uitgesproken (1)




'IK WEET EIGENLIJK NIETS VAN THRILLERS...'

De Spanningsblog start vanaf vandaag met de regelmatig terugkerende rubriek Uitgesproken. Met soundbites van thrillerauteurs uit interviews over het edele ambacht van het schrijven en over misdaadliteratuur. Er zal daartoe gegrasduind worden in binnen- en buitenlandse media. Maar om alvast in de stemming te komen hier alvast een tiental uitspraken gedaan in interviews die op deze blog te vinden zijn. By the way, de illustratie is van Corine Hartman, thrillerauteur en kunstschilder.


KARAKTER
,,Het is misschien wel het belangrijkste onderdeel van mijn karakter. Zo lang ik me kan heugen, heb ik geschreven. Ik móét schrijven, het is alles. Het is zoals ik ben.'' Esther Verhoef (2006)

MANIERTJE
,,We mogen onszelf niet zien als succesvolle auteurs. Het gevaar zou zijn dat we gaan denken: ach, we schrijven gewoon een boek en het wordt een bestseller. We moeten telkens onszelf zien te verbeteren. Als het een maniertje gaat worden, dan is het gedaan met ons.'' Nicci French (2006)

ELITE
,,Toen ik nog jong was en net mijn literatuurstudie achter de rug had, wilde ik door de literaire elite als schrijver geaccepteerd worden. Maar dat gebeurde niet, omdat ik thrillers schreef.'' Ian Rankin (2006)

DIE TOON
,,Sommige schrijvers beweren dat ze voor hun boek research hebben gedaan bij de politie. Maar met een of twee dagen meelopen ben je er niet. Als je niet aan den lijve hebt ondervonden wat het is om voor je leven op iemand anders te vertrouwen, dan krijg je die toon er gewoon niet in.'' Simon de Waal (2005)

VERKOOPCIJFERS
,,Ik hou me niet bezig met verkoopcijfers en genootschappen. Zolang ik me kan afsluiten van het idee dat mijn thrillers onderhevig zijn aan marktwerkingen, blijf ik er lol in houden.'' Esther Verhoef (2005)

BELSPELLETJES
,,Wat ik ook zo vreemd vind aan literair proza, is dat mensen in die boeken nooit tv kijken. Ze lezen ook zelden kranten. De alledaagse werkelijkheid waarin mensen leven, dringt niet in die romans door. Mensen die de hele dag thuis zitten kijken wel eens naar belspelletjes en dat schrijf ik dan weer wel op.'' René Appel (2005)

SUCCES
,,Ik weet eigenlijk niets van thrillers. Sommigen vergelijken mij met Nicci French, maar ik moet bekennen dat ik nog nooit iets van Nicci Gerrard en Sean French gelezen heb. Ik weet dat ze het erg goed doen en als ik maar een fractie van hun succes zou mogen beleven, dan zou ik heel gelukkig zijn. In mijn hele leven heb ik nog maar één Grisham en één Cornwell gelezen. Ik las laatst 'Mystic river' van Dennis Lehane, die man kan schrijven, zeg!'' Michael Robotham (2004)

CYNISME
,,Mijn vrouw zegt altijd: Die thrillers zijn een mooie output voor je om je agressie en je cynisme kwijt te raken. Ik ben heel saai, hoor. Ga zelden naar de film. Het leukste vind ik om gewoon boven te zitten en boeken te lezen, dingen te verzinnen. En spelletjes met de kinderen doen.'' Tomas Ross (2004)

SEKSSCÈNE
,,Het moet me geen moer meer interesseren wat mijn omgeving daarvan zal vinden. Het is technisch gewoon een uitdaging om een hele mooie seksscène te creëren. Geweld is overigens moeilijker te beschrijven. Aanvankelijk had ik in 'De eetclub' ook een kind laten sterven bij die woningbrand. Ik werd er helemaal naar van, ben tenslotte ook moeder. Ik ben bang dat je dan iets over je afroept.'' Saskia Noort (2004)

POLIO
,,Op mijn zesde schreef ik een boekje over een man die bij mijn vader op de zaak werkte, polio had en heel erg dik was. Men dacht dat hij nooit meer zou kunnen lopen, maar het lukte hem toch. Het verhaal telde maar vijf pagina's en heette 'Rolio with Polio'. Mijn vader heeft het boekje nog steeds, ik hoop niet dat het ooit op een internetveiling terechtkomt.'' Karin Slaughter (2003)

Geen opmerkingen: