25 juni 2010

De was doen (nieuws, 2010)

JUSTIN CRONIN SCHREEF THRILLER OM DOCHTER TE IMPONEREN

De Amerikaanse auteur Justin Cronin schreef zijn vampierthriller 'De oversteek' om indruk te maken op zijn dochter. Dat zegt de schrijver van de bestseller in een vraaggesprek met persbureau Associated Press. Cronins boek is een instant succes: nog voordat het was gepubliceerd, verkocht Cronin de filmrechten al voor 1,75 miljoen dollar. En Stephen King liet in de veelbekeken ontbijtshow Good Morning America weten dat hij een fan van Cronin is.

'De oversteek' speelt zich af in de nabije toekomst en verhaalt over een mislukt experiment van de Amerikaanse overheid, waardoor er een einde komt aan de samenleving zoals wij die kennen. Uit de proef komen vampieren voort die aan een dodelijke strooptocht beginnen. De enige persoon die de wereld kan redden is een met mysterieuze krachten gezegend meisje, genaamd Amy.

Voor het schrijven van 'De oversteek' werd hij uitgedaagd door zijn dochter, vertelt Cronin. ,,In de herfst van 2005 was mijn dochter acht jaar houd. Ik vroeg me af welk volgend project ik op me zou nemen. Mijn dochter zei toen dat ik een boek zou moeten schrijven over 'een meisje dat de wereld redt en dat dat boek interessant moest zijn'. Ik denk dat mannen uitsluitend interessante dingen doen om een meisje te imponeren. En ik schreef dus dit boek om indruk te maken op mijn dochter.''

Cronin heeft altijd van vampierverhalen gehouden. ,,Ik groeide op op een dieet van vampiers. Ze zijn de monsters van dit moment, lijkt het wel. Er zijn boeken, tv-shows en films over vampiers. Maar de waarheid is dat vampiers nooit zijn weg geweest. Elke generatie vertelt het verhaal over de vampier weer op haar eigen manier.''

De Amerikaanse schrijver is overweldigd door het succes. ,,Als schrijver wil je lezers hebben. Jij wilt dat jouw fantasievrienden ook de fantasievrienden van andere mensen worden. Ik heb altijd net genoeg succes gehad om door te blijven gaan. Nu ziet het er naar uit dat ik enorm veel lezers heb. De lezers liggen mij na aan het hart. Ze zijn me dierbaar, ze zijn mijn beste vrienden. Ik zou bij al hun huizen stoppen om de was te doen als ik zou weten waar ze wonen.''

(Bron: AP, zie ook de bespreking van 'De oversteek')

3 opmerkingen:

Martin JidW zei

[De lezers liggen mij aan het hart. Ik ben dankbaar voor ieder van hen, ze zijn mijn beste vrienden. Ik zou bij al hun huizen stoppen om de was te doen als ik zou weten waar ze wonen.]

Hopelijk drukt hij zich in zijn boeken beter uit dan in zijn interviews. :)

Peter Kuijt zei

Misschien ligt het wel aan de vertaler van het stukje (moi), die zijn beste dag niet had... ;-)

Peter Kuijt zei

De alinea is inmiddels lichtelijk aangepast.