23 september 2010

Bram Dehouck (interview, 2010)



De literaire thriller als paaldanseres


Een kleine vier maanden geleden won de Vlaming Bram Dehouck zowel de Schaduwprijs als de Gouden Strop met zijn thrillerdebuut De minzame moordenaar. Hoe is het de minzame misdaadauteur sindsdien vergaan? 'Als ik in een zwart gat val, zal het een bouwput zijn.'

(Door Peter Kuijt)

- Ben je inmiddels van de schrik van het winnen van twee prijzen bekomen?
Bram Dehouck: 'De eerste schrik was voorbij toen ik van het podium stapte. Van toen af was het plezierig.'

- En nu, al in een zwart gat gevallen?
'Van een zwart gat heb ik geen last. Daarvoor ben ik te druk bezig. In juni was mijn nieuwe verhaal voor de helft af, ik heb daar gewoon rustig aan verder gewerkt.'

- Is het kapitaal van de Schaduwprijs (duizend euro) en de Gouden Strop (tienduizend euro) inmiddels al dan niet nuttig besteed?
'Het kapitaal staat momenteel op een spaarrekening. Ik hoop het binnenkort te investeren in een huis. Als ik toch nog in een zwart gat val, zal het een bouwput zijn.'

- Het boek dat de Gouden Strop wint, belandt doorgaans in de Bestseller 60. Dat was ook het geval met De minzame moordenaar. Maar de thriller stond er maar één week in. Teleurgesteld?
'Ik was blij toen het in de Bestseller 60 belandde en spijtig toen het er terug uit lag. Maar over de verkoop zijn de uitgever en ik best tevreden. Er is een goede basis gelegd voor de toekomst, en da's belangrijk voor een debutant. Zelf wilde ik vooral een grote lezersgroep bereiken, en dat is zeker gelukt. Aangezien het boek dun is en leest als een trein, wordt het enorm vaak uitgeleend en doorgegeven. Niet ideaal voor de verkoop, maar wel goed om mensen te bereiken.'

- Heeft het winnen van de thrillerprijzen merkbaar invloed gehad op de verkoop van De minzame moordenaar?
'De prijzen hebben een grote invloed gehad op de verkoop. De prijzen zijn hele mooie reclame en openden voor mij de deuren van de Nederlandse boekhandels. Bovendien zorgt het ook voor een langere levensduur van het boek.'

- Heb je al een dankwoord voorbereid als je ook op de Vlaamse Boekenbeurs de prijs voor het beste debuut in ontvangst mag nemen?
'Neen, het heeft geen zin dat ik een dankwoord voorbereid. Als ik eenmaal op het podium sta en de lichten zie flitsen, sta ik toch stijf van de schrik en komt er geen woord meer uit. Maar ik verwacht niet dat ik voor de Vlaamse debuutprijs het podium op zal moeten.'

- En dan volgt ooit De Diamanten Kogel...
'De Diamanten Kogel is, net als de Gouden Strop, een prachtige prijs. Als je hem wint, krijg je een boksbeugel ontworpen door Wim Delvoye. Delvoye is één van mijn favoriete kunstenaars. Ik zou dus zeker ooit die boksbeugel naast het Stropbeeldje willen zien staan.'

- De verwachtingen voor je volgende thriller zijn natuurlijk hooggespannen. Wil je er al iets over kwijt?
'Het volgende boek zal verschijnen in het voorjaar van 2011. Het manuscript ligt momenteel bij strenge maar rechtvaardige testlezers. Een heel spannend moment. Het verhaal speelt zich af in een dorpje waar een aantal inwoners het evenwicht verliest. Ze doen domme dingen, en die stommiteiten monden uit in chaos en geweld. Een titel kan ik nog niet geven, want die staat nog niet vast.'

- Komt het vermaledijde etiket 'literaire thriller' ook op je volgende boek te staan. Of ga je dat proberen te voorkomen?
'De term 'literaire thriller' heeft bij thrillers blijkbaar dezelfde reputatie als de term 'paaldanseres' bij danseressen. Jammer, want ik blijf het een mooie benaming vinden voor een waardevol subgenre. Ik twijfel nog over wat ik op de cover van mijn volgende boek zal plaatsen. Zeker een titel, en misschien een lichaamsdeel van een roodharige vrouw. Of van een paaldanseres!'

Geen opmerkingen: