10 september 2010

Intimidatie en chantage (nieuws, 2010)

CONFLICT LEIDT TOT ANDERE 'BLIKVANGER'

Uitgeverij De Leeskamer heeft deze week een tweede druk van de misdaadroman 'De blikvanger' van M.P.O. Books uitgebracht. De herdruk is voorzien van een nieuwe omslag. Nu prijkt het gemeentehuis van Renswoude op de cover.

Volgens de uitgever speelt het gemeentehuis een prominente rol in het boek. In het pand vindt een belangrijke raadsvergadering plaats, waarna er een aanslag op een wethouder wordt gepleegd. En auteur Marco Books laat in een persbericht weten: ,,Het gemeentehuis is een prachtig gebouw met een mooie uitstraling, Een echte blikvanger als je Renswoude binnen komt rijden. Omdat Renswoude nog altijd een zelfstandige gemeente is, leek het ons een mooi gebaar om dit gebouw op de voorkant van de tweede druk te plaatsen. Ik zie mijn serie boeken als een eerbetoon aan mijn geboortestreek.''

Maar de vork zit toch iets anders in de steel, laat Books desgevraagd weten. De cover is in de eerste plaats aangepast omdat de eigenaar van een landhuis in Rhenen dat eerst was afgebeeld bezwaren had gemaakt. Books: ,,De foto van het landhuis was jaren geleden door mij gemaakt en mijn uitgever ging ervan uit dat er geen bezwaar was tegen het gebruik van die foto. Ik ging daar ook van uit, omdat er in het verleden al uitgebreid over dit huis is gepubliceerd en er foto's circuleren. Bovendien is het een gedeeltelijk opengesteld landgoed dat dagelijks door duizenden wordt gezien. Er is ook geen wet die klip en klaar verbiedt om een foto van een huis te gebruiken voor een cover van een boek.''

Toen 'De blikvanger' verscheen, bleek de eigenaar van het landgoed er niet blij mee te zijn. Niet de inhoud van het boek, maar de coverfoto zou een inbreuk maken op zijn levenssfeer, aldus Books. ,,Hij eiste dat 'De blikvanger' direct uit de handel zou worden genomen. Dat kon mijn uitgever zich niet veroorloven. De Leeskamer is een kleine uitgever en een terugroepactie zou de financiƫle genadeslag zijn. Daarom stelde mijn uitgever voor de tweede druk met een andere voorkant uit te brengen.

Volgens Books heeft zijn uitgever er alles aan gedaan om de kwestie op een nette manier op te lossen. ,,Dat kan ik niet zeggen van de bewoner van het landgoed'', aldus de schrijver. ,,Die dreigde vanaf het begin met juridische stappen. Hij kwam erg intimiderend over, stelde ultimatum na ultimatum en dreigde met een schadeclaim. Hij zou een immateriƫle schade van vijfduizend euro hebben opgelopen door die ene foto.''

De coverwisseling is tot stand gekomen in een sfeer van intimidatie en chantage, stelt Books teleurgesteld vast. ,,De huisbewoner toonde geen enkel begrip voor de moeilijke situatie van mijn uitgever. Zelfs na het voorstel van mijn uitgever, waardoor beide partijen met opgeheven hoofd uit het conflict hadden kunnen komen, bleef hij eisen dat de boeken direct uit de handel genomen zouden worden. De advocaten lagen nog in de clinch, toen de eerste druk was uitverkocht. Toen had de huisbewoner geen andere optie over dan alsnog in te stemmen met het voorstel van mijn uitgever.''

Tot een dag of tien geleden dachten Books en zijn uitgever dat het conflict met de landhuiseigenaar uit de wereld was. ,,Het boek was uitverkocht en achter de schermen werkte mijn uitgever aan de tweede druk. Maar blijkbaar ging het niet snel genoeg volgens de huiseigenaar. Hij zag de oude cover nog op diverse websites, waaronder Bol.com. Dat zijn piepkleine afbeeldingen waarop je het huis nauwelijks kunt zien. Die man nam er aanstoot aan en eiste via zijn advocaat dat mijn uitgever stappen ondernam om zelfs die covers binnen vierentwintig uur te verwijderen. Alsof mijn uitgever zeggenschap over Bol.com heeft! In het systeem van het Centraal Boekhuis had de uitgever de oude cover al vervangen door de nieuwe. Internetwinkels nemen die cover uit het CB-systeem over. Dat Bol.com dat nog niet had gedaan, was niet te wijten aan mijn uitgever. De advocaat van de huiseigenaar schreef: 'Mijn client heeft zich keer op keer schappelijk en inschikkelijk opgesteld, maar voor hem is nu de maat vol'.''

Books wacht nog steeds af wat er gaat gebeuren. ,,Maandenlang zit ik al in onzekerheid: komt er wel of geen rechtszaak? Dat maakt me onzeker, waardoor ik al een tijd niet goed in mijn vel zit.''

Geen opmerkingen: