23 oktober 2010

Na pagina 160 (nieuws, 2010)

VAN DER VLUGT GAAT DE POLITIEK IN

De volgende thriller van Simone van der Vlugt speelt zich af in de wereld van de politiek. Dat heeft de schrijfster, die afgelopen maandag de NS Publieksprijs 2010 won met haar thriller 'Op klaarlichte dag', zich laten ontvallen in een interview met Het Parool. De thriller, waarover ze verder niets wilde zeggen, zou in de loop van volgend jaar moeten verschijnen. Voor 2012 staat de publicatie van een historische roman op het programma.

Met het winnen van de NS Publieksprijs, die ze kreeg overhandigd door collega-auteur Herman Koch (zie foto) won Van der Vlugt niet alleen een bedrag van 7500 euro en een sculptuur, maar ook een treinabonnement. ,,Ik mag een jaar lang gratis eerste klas reizen'', aldus de schrijfster. ,,En ik had net een week geleden een voordeelurenkaart gekocht. Kun je nagaan hoe weinig ik erop rekende te winnen. Ik win gewoon nooit iets, dacht ik. Ik was ervan uitgegaan dat Franca Treur dit jaar zou winnen, en ik heb begrepen dat het inderdaad weinig scheelde. Ik mag mijn voordeelurenkaart trouwens teruggeven aan de NS.''

Haar collega Marion Pauw noemde recensenten onlangs een naar slag mensen, maar Van der Vlugt denkt daar genuanceerder over. ,,Aan slechte recensies zal ik nooit gewend raken. Ze blijven zeer doen, hoe goed mijn boeken ook verkopen. Ik word vooral vanuit de literaire hoek aangevallen. Daar wordt mijn werk beoordeeld naar maatstaven die ik mezelf nooit heb opgelegd.''

,,Maar ik wil hier wel gezegd hebben dat ik ook veel van recensies heb geleerd. Bij mijn eerste thrillers wezen recensenten me erop dat ik wel heel veel uitweidde, dat mijn karakters bijvoorbeeld wel heel vaak shopten of op terrasjes zaten. Ik kwam toen net uit die historische boeken en vond het heerlijk eens uitgebreid zoiets te beschrijven.''

De schrijfster uit Alkmaar maakt er geen geheim van dat ze thrillers van Stieg Larsson niet geweldig vindt. ,,Ik heb het geprobeerd, maar kon er niet doorheen komen. Ik ben in het eerste deel van de trilogie blijven steken op pagina 160. Over uitweidingen gesproken: ik werd echt gek van al die niet ter zake doende beschrijvingen. Wanneer gaat het nou beginnen, dacht ik de hele tijd. Ik heb inmiddels begrepen dat het na pagina 160 wel spannend wordt.''

(Bron: Het Parool)

Geen opmerkingen: