22 oktober 2010

Zware boeken (nieuws, 2010)

BEWINDSMAN IS LUDLUM-FAN

Voor wie het nog niet weet: Halbe Zijlstra (1969) is sinds ruim een week staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. En daarmee heeft het kabinet-Rutte er nog een uitgesproken liefhebber van thrillers bij. Niet alleen vicepremier Maxime Verhagen (CDA) lust wel pap van misdaadromans (zo laat hij zich graag informeren over nieuwe titels door recensent Gijs Korevaar), ook de VVD-staatssecretaris mag graag een spannend boek openslaan.

Op de website van de VVD spreekt Zijlstra zich in zijn 'bio' uit over zijn afkeer van 'zware boeken'. ,,Lezen? Ik lees graag maar houd niet van al te zware boeken, dat soort leeswerk heb ik al genoeg binnen mijn politieke dossiers.'' Zijlstra's favoriete schrijvers zijn onder anderen Robert Ludlum, Tom Clancy, Dan Brown en James Clavell.

De uitspraak van Zijlstra heeft al tot kritiek geleid. In NRC Handelsblad schrijft Raymond van den Boogaard: ,,Men gunt de nieuwe staatssecretaris zijn voorkeur voor populaire succesromans natuurlijk van harte. Maar de manier waarop Halbe Zijlstra hier zijn afkeer van het intellectuele belijdt, is óf het resultaat van verregaande onwetendheid, óf politieke pedanterie: rot op met je moeilijke boeken, als ik lees heb ik recht op verstrooiing.''

Pedant of onwetend: naar een voorzitter van de jury voor de Gouden Strop 2012 hoeft men niet lang te zoeken: Halbe Zijlstra is the man! Als opvolger van soapactrice Inge Ipenburg.

Geen opmerkingen: