16 oktober 2011

Kruimels (column, 2011)

MOEILIJKE TIJDEN

(Door Peter de Zwaan)

Vorige week 'Zusjesliefde' opgehaald bij de drukkerij, samen met mede-auteur Lia Krijnen. De uitgever was er ook. Een uitgever die naar een drukkerij rijdt om dozen vol boeken op te halen, waar zie je dat nog. In mijn geboortestad Meppel. Daar was Larry Iburg van Ellessy en hij bleek in de drukkerij kind aan huis.
Als je over zoiets doorpraat kom je gauw op 'moeilijke tijden'. Ik schrijf al een poosje, zo’n jaar of veertig, en ik kan me niet herinneren dat ik een uitgever (of een boekenverkoper) ooit heb gehoord over 'makkelijke tijden', maar nu zijn ze moeilijk en een uitgever die kosten wil uitsparen haalt zijn handel zelf op.

Het was niet zo dat Larry het letterlijk zei, maar ik kreeg de indruk dat de kleinere uitgeverijen net een tikkeltje minder zuchten dan de grote. Omdat ze toch al niet verwend waren met grote bestellingen. De grote jongens happen zo gretig mogelijk in de koek en de leftovers zijn voor de kleintjes. De koek is klein geworden, maar kruimels zijn er nog steeds. En soms krijgen de kleine uitgevers te maken met een boekhandelaar die mooie ingevingen heeft. Zoals Heinink in Denekamp. Hij kocht een stapel Zusjesliefdes waar ze bij Ellessy 'u' tegen zeiden.

'Omdat het boek voor een deel speelt in het Lutterzand. Dat ligt toch bij Denekamp?'

Nou en of, en dicht bij Losser, en Ootmarsum, en Oldenzaal, maar het was Heinink die ver voorbij de lengte van zijn neus keek.

De basis van het boek ligt in Enschede, maar daar reageerde niemand. Een paar hoofdstukken spelen zich af in Normandiƫ, maar bij Ellessy hebben ze totnutoe weinig Franssprekende belangstellenden aan de lijn gehad.

Een poosje geleden sprak ik met de eigenaar van een boekwinkel over de 'moeilijke tijden'.

'Het enige wat je kunt doen is meedeinen op de golven van de bestsellerschrijvers en goed luisteren naar je klanten', zei hij.

In Denekamp is iemand die luisterde en als er meer boekhandelaren komen als hij wordt 'Zusjesliefde' vanzelf een bestseller, maar dat schrijf ik natuurlijk uit een schaamteloze drang naar reclame. (Schreeuw om aandacht, ja, maar ik wilde het niet mooi zeggen.)

Waar het me om gaat is dat de boekverkoper die genoegen neemt met bestsellers iedere lezer die meer wil naar Bol.com drijft. Prima hoor, maar word dan niet boos als ik hard ga lachen als je over 'moeilijke tijden' begint.

O, ja, ps en terzijde: dat samen een boek schrijven is om de donder niet eenvoudig. De een wacht op de ander, de ander op de een en voor je het weet ben je vier jaar verder. Toch eens vragen hoe andere duo's het doen.

(Deze column is ook te lezen op www.peterdezwaan.nl)

Peter de Zwaan (1944, Meppel) heeft tientallen publicaties op zijn naam staan, misdaadromans en jeugdboeken. Voor zeven van zijn thrillers werd hij genomineerd voor de Gouden Strop, de prijs voor het beste Nederlandstalige spannende boek. Met 'Het Alibibureau' won hij in 2000 de Gouden Strop. Deze maand verschijnt bij uitgeverij Ellessy Crime de thriller 'Zusjesliefde', dat De Zwaan samen met zijn vrouw Lia Krijnen onder het pseudoniem Lia Peters heeft geschreven. (Foto Peter de Zwaan: Bob Bronshoff)

Geen opmerkingen: