28 december 2011

Stemmendrift (nieuws, 2011)

GERARD NANNE IS DE THRILLERSCHRIJVER 2.0 VAN 2011

De Noord-Hollandse misdaadauteur Gerard Nanne (62) is dé thrillerschrijver 2.0 van 2011. Met een ruime voorsprong won hij een poll die ruim een week op de site van De Spanningsblog heeft gestaan. Nanne vergaarde 234 stemmen, 21 procent van de 1081 uitgebrachte stemmen. De schrijver wist vooral via een uitbundige campagne op Facebook de kiezersgunst naar zich toe te trekken.

Op een gedeelde tweede plaats eindigden M.P.O. Books en Charles den Tex met ieder 144 stemmen. De in juni overleden schrijver Paul Goeken (die pas succes boekte onder de naam Suzanne Vermeer) kreeg 126 stemmen. Een oproep van collega-auteurs Alex van Galen en Simon de Waal om toch vooral op Goeken te stemmen en hem te laten winnen als een soort eerbetoon, mocht dus niet baten. Opvallend: Tess Franke, pseudoniem van thrillerrecensent Gert Jan de Vries kreeg geen enkele stem. Dat moet toch te denken geven.

Gerard Nanne uit Hoogkarspel is in het dagelijks leven metselaar. Maar daarnaast is hij een regelmatig publicerend misdaadauteur. In november presenteerde hij zijn tiende misdaadroman: 'Zwanendrift'. De verhalen in zijn boeken spelen zich voornamelijk af in West-Friesland.

,,Ik ben een groot fan van de Zweedse schrijver Henning Mankell'', zegt Nanne in een recent interview met West-Friesland op zondag. ,,Hij is mijn grote voorbeeld. De inspiratie voor mijn eigen boeken heb ik uit zijn verhalen gehaald, maar ook uit gebeurtenissen in het dagelijks leven. Dus ook tijdens mijn werk.''

Voor zijn debuut 'Het lied van de Lijster' zijn serieuze filmplannen ontwikkeld. ,,Heel bijzonder om mijn eigen verhaal straks terug te zien op het witte doek. Bovendien zou een verfilming goed zijn voor onze regio. Het zet West-Friesland, wat ik overigens een prachtig gebied vind, maar weer eens op de kaart.''

De top tien van dé thrillerschrijver 2.0 van 2011:

1. Gerard Nanne (234 stemmen)
2. M.P.O. Books, Charles den Tex (144)
4. Paul Goeken alias Suzanne Vermeer (126)
5. Ingrid Oonincx (93)
6. Loes den Hollander (63)
7. Katja Schoondergang (61)
8. Linda Jansma (46)
9. Violet Leroy (41)
10. Frank van Zwol (28)

Geen opmerkingen: