13 januari 2012

Heerlijke strijd (nieuws, 2012)

REGINALD HILL, SCHEPPER VAN DALZIEL & PASCOE, OVERLEDEN

Reginald Hill, de schrijver van de Dalziel & Pascoe-detectives, is donderdag 12 januari overleden. De auteur, die leed aan kanker, is 75 jaar geworden.

De Schotse thrillerschrijver Ian Rankin was vandaag een van de eersten die Hill lof toezwaaiden. ,,Het doet me pijn te vernemen dat Reginald Hill is overleden'', aldus Rankin via Twitter. ,,Hij was een groot schrijver. Intelligent en een fijn gevoel voor humor. Zijn Dalziel & Pascoe-boeken bevatten geweldige plots.''

Reginald Hill werd op 3 april 1936 geboren in het Engelse Hartlepool, groeide op in Carlisle en studeerde in Oxford. Na twintig jaar fulltime docent te zijn geweest, stortte hij zich volledig op het schrijven.

Hij verwierf wereldfaam met zijn boeken waarin Andy Dalziel en zijn jongere collega Peter Pascoe de hoofdrol spelen. Hij heeft tientallen boeken op zijn naam staan. Voor 'Doodstil' kreeg hij de Gold Dagger Award, voor zijn totale oeuvre de Cartier Diamond Dagger, de hoogste onderscheiding voor een Engelse thrillerauteur.

Het beroemde Yorkshire-detectiveduo Dalziel en Pascoe werd eind jaren zestig 'geboren' toen Hill nog Engels doceerde op een universiteit in het noorden van Engeland. In het debuut 'A clubbable woman' zette hij Peter Pascoe neer als evenbeeld van zichzelf, een jonge, cultureel onderlegde en idealistische nieuwe kracht voor de politiemacht van Yorkshire. ,,Het is logisch dat een beginnend schrijver personages zoekt die dichtbij zichzelf liggen'', aldus Hill in een interview met De Spanningsblog. ,,Dalziel was zijn tegenhanger: de monsterlijk botte, ouderwetse en onsympathieke diender. Maar al heel snel is Dalziel uit die rol gestapt en een eigen leven gaan leiden, hij heeft meer diepte en subtiliteit gekregen. Hij heeft onmiskenbaar een onplezierige, vulgaire manier van doen, maar hij heeft ook een andere kant: hij is slim en zelfs gevoelig. Pascoe is het centrum van de boeken gebleven.''

Elk nieuw boek rond de twee bekende politiemannen was opvallend fris en origineel: Hill leek met elk boek nog beter te worden. ,,Maar het schrijven gaat wel steeds moeizamer'', zei Hill. ,,In het begin schreef ik veel sneller. Ik was onervaren, wist nog niet zoveel van mijn personages, de keuzes die ik in een verhaal kon maken bleven beperkt. Maar door de jaren heen heb ik ontdekt dat er een oneindige bron van mogelijkheden is om je verhaal te vertellen. Zo oneindig, dat het een probleem wordt om de juiste manier te vinden. Soms heb ik al honderd pagina's klaar als ik besef dat ik het niet goed aanpak. Dan kan ik weer terug naar af. Dat is overigens niet zo erg, want ik heb veel plezier in de worsteling met tegenstribbelend materiaal. Schrijven is een strijd met de chaos, maar wel een heerlijke strijd.''

Elk boek over Dalziel en Pascoe verschilde totaal van zijn voorganger. Zo speelde een van de boeken zich af tijdens de Eerste Wereldoorlog en begeeft Dalziel zich in een andere publicatie op de maan. ,,In veel series blijven de hoofdpersonen statisch, ze zijn vooral bedoeld om het banksaldo van de auteur op peil te houden. Dat zou me snel vervelen. Ik probeer ze juist te laten groeien. Ze worden een beetje familie.''

Zijn laatste Dalziel & Pascoe-boek, 'Midnight Fugue', verscheen in 2009. Hill was 51 jaar getrouwd met Patricia Ruell en woonde met haar in het graafschap Cumbria.

(Bron: The Guardian, De Spanningsblog)

1 opmerking:

Jurgen zei

Mooie necrologie van een groot Brits auteur.