28 mei 2012

Zoete wraak (nieuws, 2012)

PETER JAMES VOORZIET COLLEGA VAN KLEIN LID

De Britse thrillerauteur Peter James mag in zijn fictie graag wraak nemen op mensen uit het echte leven. Zo eindigde een critica die de schrijver met een recensie had beledigd, in een van zijn boeken op de snijtafel van een patholoog-anatoom met een label aan haar teen. ,,Ik had het grootste plezier toen ze eenmaal ontleed werd'', zegt James in een interview met The Daily Telegraph.

James raakte overigens door die ene slechte recensie niet aan de bedelstaf. Van zijn reeks thrillers waarin rechercheur Roy Grace uit Brighton figureert, zijn inmiddels elf miljoen exemplaren verkocht.

In zijn nieuwste thriller 'Not Dead Yet', die begin juni in Groot-Brittannië op de markt komt, maakt hij ook korte metten met een collega-schrijver. En het is niet de minste die hij te grazen neemt: Martin Amis, zoon van Kingsley Amis en volgens de Times een van de grootste Britse schrijvers sinds 1945.

In 'Not Dead Yet' heeft James zijn collega verwerkt in een gemene schurk van de oude stempel met de naam Amis Smallbone. ,,Ik zat lang geleden samen met Martin Amis op dezelfde onderwijsinstelling, Charterhouse School. Ik heb hem sindsdien niet meer gezien tot ik hem tegenkwam op een uitreiking van een literaire prijs in 2010. Ik ging naar hem toe en zei: 'U zult mij wellicht niet meer herinneren, maar wij zaten op dezelfde school.' Hij antwoordde: 'Nee, ik herinner mij u niet, en u herinnert zich mij alleen maar omdat ik beroemd ben'.''

,,Later liet ik via Twitter weten dat ik zojuist de meest onbeschofte schrijver ter wereld had ontmoet. Collega Ian Rankin vroeg me toen wie het was. Ik noemde Amis' naam en zei dat ik hem in mijn volgende boek zou opvoeren als iemand met een zeer kleine penis. Rankin zei dat ik dat niet zou durven en zette daar honderd pond op in. Hij zal moeten betalen...''

Amis Smallbone wordt in het boek voor 'lul' gezet door een prostituee die zijn geslacht vergelijkt met een kort potloodje. Smallbones collega antwoordt daarop: ,,Jij liet je er altijd op voorstaan dat jij de zoon was van je vader, maar jij bent niet de helft van de man die hij was.''

(Bron: The Daily Telegraph)

Geen opmerkingen: