28 september 2012

Struikelbank (nieuws, 2012)

BOOSHEID LEIDT TOT THRILLER OVER KREDIETCRISIS

Ex-accountant Sybren Kalkman schreef zijn vierde boek, de financiƫle thriller 'Struikelbank', uit boosheid over de maar voortdurende kredietcrisis. ,,De crisis is vooral ontstaan uit overdrijving'', zegt hij. ,,Ik geloof dat ons systeem grote fouten heeft, maar niet fout is. Prikkels zijn evenmin verkeerd, overdreven, perverse prikkels wel.''

In 'Struikelbank' gaat Rob van Dam op onderzoek naar een fout beleggingsproduct, de superwinst van een bank en een fraude in het verre Rusland. Het draait allemaal om een denkbeeldige grote Nederlandse bank. Valt die om of niet? De topbestuurders van de bank hebben een eigen plan dat ze superrijk kan maken. Zijn ze bereid te moorden als hun plan dreigt te mislukken?

,,'Struikelbank' is gebaseerd op drie aan de praktijk ontleende gevallen'', stelt de oud-accountant (1944), die op 1 januari 2005 met pensioen ging. ,,Maar ze hebben zich voorgedaan nadat ik al met pensioen was. De kredietcrisis barstte los in 2007, toen was ik al weg bij KPMG. Accountants hebben geheimhoudingsplicht, maar mijn ervaring bij KPMG speelt natuurlijk wel door in het boek. Daarnaast heb ik elk van de gevallen vereenvoudigd en heftiger, crimineler, gemaakt. Ondanks de overdrijving ligt wat ik beschrijf toch nog vrij dicht bij de werkelijkheid.'' Concluderend: ,,Misschien dat het daarom de Haarlemse debuutprijs 2011 heeft gewonnen.’

Kalkman heeft een boekenachtergrond. Zijn moeder en zijn grootvader waren boekhandelaar in literaire boekhandels. Hij houdt van schrijven. ,,Ik ben bovendien nieuwsgierig, bijvoorbeeld naar de oorzaken van de crisis, naar de samenhang. Daar kom je alleen achter als je op zoek gaat, maar dan is het ook leuk als het tot iets leidt. Ik lees anders, want ik heb een doel voor ogen. Ik zuig niet alleen op als een spons, de spons moet ook worden uitgeknepen.''

De schrijver vreest dat we naar een maatschappij toe gaan met een steeds grotere onderkant van mensen die uit de boot vallen. ,,Dat hangt samen met verschil in economische macht. Dat verschil is onvermijdelijk en op zich niet erg. Maar als mensen de macht die ze hebben zien als een vrijbrief om elke ruimte ten eigen bate in te nemen is het anders. 'Machtigen' moeten hun houding veranderen. Noblesse oblige. Je bent nog altijd zelf verantwoordelijk voor de wijze waarop je je macht gebruikt. Veel 'machtigen' zien dat niet. Ik hoop dat dit boek ze aan het denken zet.''

Kalkman is bezig met de voorbereidingen op een vervolg van Struikelbank. Daarnaast heeft hij plannen voor een spannende, historische roman die zich afspeelt in Venetiƫ.

'Struikelbank' is verschenen bij uitgeverij Ellessy.

Geen opmerkingen: