14 november 2012

Pennenstrijd (nieuws, 2012)

RUSHDIE EN LE CARRÉ ZIJN WEER VRIENDJES

De Britse schrijvers Salman Rushdie en John le Carré hebben de strijdbijl begraven. Vijftien jaar nadat Rushdie zijn collega 'een opgeblazen wijsneus' noemde en Le Carré antwoordde dat zijn vakgenoot aan 'zelfverheerlijking' deed, is een van de meest scherpe literaire vetes tot een einde gekomen.

Rushdie zei vorige maand tijdens een lezing op een literatuurfestival in Cheltenham, dat hij Le Carré 'echt' bewonderde als schrijver. ,,Ik wou dat er we er niet aan begonnen waren'', stelde Rushdie, verwijzend naar de pennenstrijd tussen de twee die zich vooral afspeelde in de brievenrubriek van de Britse krant The Guardian. Rushdie: ,,Ik vind 'Edelman, bedelman, schutter, spion' een van de grootste Britse naoorlogse romans.''

Op zijn beurt reikte Le Carré zijn oude rivaal de hand. ,,Ik heb ook spijt van de ruzie'', vertelde de geestelijk vader van George Smiley aan de Times. De ruzie begon nadat Le Carré kritiek had geuit op de omstreden roman 'De duivelsverzen' van Salman Rushdie, die daarmee vogelvrij werd verklaard door de Iraanse ayatollah Khomeini. Le Carré: ,,Ik nam toen het standpunt in dat er geen wet bestaat die zegt dat grote religies straffeloos mochten worden beledigd.'' Toen Le Carré daarop werd beschuldigd van antisemitisme, liet Rushdie weten geen medeleven te hebben met zijn collega. De ruzie liep op, waarna Rushdie het stempel 'wijsneus' op Le Carré drukte en zijn rivaal de term 'zelfverheerlijking' van stal haalde.

Maar tijd heelt ook deze literaire wonden. ,,Ik bewonder Salman om zijn werk en zijn moed en respecteer zijn standpunten'', aldus Le Carré. ,,Maar zouden we ons niet bezwaard moeten voelen als we Korans zouden verbranden en de spot drijven met een door anderen hartstochtelijk beleden godsdienst? Ik kon destijds het antwoord niet geven en kan het nu nog steeds niet. Maar nu terugkijkend, ben ik er trots op dat ik toen een standpunt innam tegen de heersende trend in. En als ik Salman morgen zou tegenkomen? Ik zou de hand schudden van deze briljante collega-schrijver.''

(Bron: The Guardian)

Geen opmerkingen: