06 februari 2013

Tegenstrijdige belangen (nieuws, 2013)

MICHAEL CONNELLY SCHORT BOEK OP NA SCHIETPARTIJ

De Amerikaanse thrillerauteur Michael Connelly maakt graag af waaraan hij begonnen is. Maar in december vorig jaar legde hij na honderd pagina's in zijn nieuwe boek de pen neer. De realiteit van de gebeurtenissen op Sandy Hook Elementary School in Newtown, Connecticut, waarbij twintig kinderen en zes volwassenen werden gedood, haalde Connelly's boek-in-wording in. Hij was van plan een boek te schrijven over een schietpartij op een onderwijsinstelling.

,,Na het drama in Newtown heb ik het boek onmiddellijk op de plank gelegd'', zegt Connelly in een interview met de website Bookish.com. ,,Misschien dat ik er ooit nog verder aan zal werken, maar momenteel is het niet het thema waar ik graag over schrijf. Bovendien zou de thriller ergens in december uitkomen, zo rond de eerste 'verjaardag' van het drama in Newtown. Ik wilde niet de verdenking op me laden dat ik de tragedie exploiteer met het uitbrengen van een boek. Ik ben nu bezig aan een boek dat ik al in gedachten had.''

Connelly is sinds 1 januari aan zijn nieuwe thriller bezig. Het is een thriller in de Mickey Haller-reeks, getiteld 'The Gods of Guilt'. ,,Er zijn nu vier boeken over de advocaat verschenen. In de eerste, 'The Lincoln Lawyer', kwam een prostituee, een van Hallers cliënten, voor die een sleutelrol speelde in het boek. Daar ga ik verder op door. Verder wordt Mickey ingehuurd om iemand te verdedigen die een van zijn cliënten op wie hij gesteld was, heeft omgebracht. Dus hij krijgt te maken met tegenstrijdige belangen.''

De schrijver probeert in zijn boeken zo veel mogelijk onderwerpen te vermijden die veel media-aandacht krijgen. ,,Ik wil niet dat een lezer gaat denken: 'O, hij baseert zijn boek op die en die gebeurtenis'. Dat voorkomt ook dat de lezer vooraf een gevoel krijgt welke kant een verhaal op zal gaan.''

(Bron: Bookish.com)

Geen opmerkingen: