09 augustus 2013

Pseudoniemen (nieuws, 2013)

MISDAADSCHRIJFSTER BARBARA MERTZ OVERLEDEN

De Amerikaanse schrijfster Barbara Mertz, die onder twee pseudoniemen tientallen misdaadromans heeft geschreven, is overleden. Ze was 85 jaar.

Mertz stierf donderdag 8 augustus in haar woning in Frederick, Maryland, zo liet haar dochter Elizabeth weten aan Mertz' uitgever HarperCollins.

Mertz schreef meer dan 35 thrillers onder de naam Elizabeth Peters, waaronder haar meest populaire reeks over de onbevreesde Victoriaanse archeologe Amelia Peabody. Als Barbara Michaels publiceerde ze 29 spannende romans. Onder haar eigen naam publiceerde ze non-fictie boeken over het klassieke Egypte.

Ze werd geboren als Barbara Louise Gross en groeide op in een klein stadje in Illinois tijdens de Depressie. Ze ging met een beurs naar de Universiteit van Chicago. Op haar website schreef ze: ,,Daar zou ik mij voorbereiden op het lesgeven, een fatsoenlijke en verstandige carrière voor een vrouw.'' Maar haar hart lag bij de archeologie en ze volgde een studie aan de faculteit Egyptologie. Op haar 23ste behaalde ze een academische graad. 

In de periode vlak na de Tweede Wereldoorlog werd Mertz niet bepaald aangemoedigd om veldwerk te gaan verrichten. Mertz op haar website: ,,Ik herinner me dat een van de professoren tegen zijn collega zei: 'We hoeven niet te vrezen dat ze geen baan vindt. Ze gaat toch wel trouwen.''

En dat deed ze. En terwijl ze twee kinderen opvoedde, besloot ze een poging te wagen om een misdaadroman te schrijven. Pas nadat het gezin naar Duitsland was verhuisd en de luxe had om een hulp in de huishouding aan te nemen, schreef ze een manuscript dat de aandacht trok van een agent. Ze schreef twee non-fictie boeken over Egypte onder haar eigen naam voordat haar eerste roman werd gepubliceerd: 'The Master of Blacktower' door Barbara Michaels. ,,Toen mijn agent me belde dat ik mijn roman had verkocht, zei ze dat ik een pseudoniem nodig had'', aldus Metz tegenover Associated Press in 1998. Barbara Michaels werd de nom de plume voor de reeks boeken in het bovennatuurlijke gothic genre. 

,,Toen ik een ander soort boek had geschreven, verlangde mijn uitgever een nieuw pseudoniem. Want er was altijd het risico dat mensen over mij het onaangename woord productief zouden gaan gebruiken.'' Onder de naam Elizabeth Peters schreef ze onder meer negentien boeken over Amelia Peabody. Mertz beschreef dit karakter als een sentimentele vrouw die zaken oploste door zo maar wat te raden, maar van zichzelf dacht dat ze erover nadacht. ,,Ik wilde haar wel eens een schop verkopen.''  

Eind jaren zestig scheidde ze van haar man Richard Mertz. In 1998 werd ze door de Mystery Writers of America tot Grandmaster benoemd, een onderscheiding voor haar hele oeuvre. ,,Het heeft me een kwart eeuw gekost om te realiseren dat ik van schrijven houd'', aldus Mertz op haar website. ,,Dat is waar ik me vanaf het begin op had moeten focussen.''

(Bron: CBS News)

Geen opmerkingen: