10 oktober 2013

Gesignaleerd 252 (nieuws, 2013)

vers van het mes!

INGRID MULDER - BROEDERDIENST

Bij uitgeverij Ellessy Crime is verschenen 'Broederdienst', het derde boek van misdaadauteur en juriste Ingrid Mulder.

De moord op een ambulancebroeder zorgt voor veel commotie. Een week eerder was hij samen met een collega ook al het slachtoffer van geweld. Terwijl rechercheur Jacqueline (Sjaak) Bijl hard bezig is om de moordenaar te vinden, wordt ze door de journalist Arend Meijer onbedoeld betrokken in een onderzoek naar een plaatselijke politicus. Wat is zijn connectie met de relschoppers die de hulpverleners hebben aangevallen? Bovendien lijkt de wethouder heel wat minder principieel dan hij de bevolking wil doen geloven, waardoor Sjaak en haar gezin ineens zelf het doelwit worden.

,,Ik ben tot dit thema gekomen, omdat ik merkte dat ik geïnteresseerd was in het verschijnsel dat mensen agressief worden tegen mensen in publieke functies'', laat Mulder in een verklaring weten. ,,Ik neem dat ook waar in mijn eigen werkveld als juriste, maar dat vond ik te dichtbij komen als onderwerp. Daar kwam een zekere ergernis bij over politici die van ieder maatschappelijk verschijnsel iets maken waarmee ze kunnen scoren.''

Mulder begon twee jaar geleden al met het verhaal. ,,Destijds heb ik het een tijdje weggelegd omdat ik er in vastliep. Verder kwam er een project tussendoor en heb ik een kinderboek geschreven voor een andere uitgever. Eind vorig jaar besloot ik om het verhaal toch nog een keer tegen het licht te houden om te zien of ik het nieuw leven kon inblazen. En zelfs nu gaat het over iets dat iedere willekeurige dag in de krant zou kunnen staan.''

Ingrid Mulder (1971) is geboren en getogen in Drenthe. Na haar studie rechten in Groningen verhuisde ze naar het westen van het land. Naast haar baan als juriste heeft ze een eigen tekstbureau. In 2009 maakte ze haar debuut met 'De boogschutter', gevolgd door 'Als de dag van toen'.

Ingrid Mulder - Broederdienst. Uitgeverij Ellessy, 302 pag., € 18,95. ISBN: 978 90 8660 194 3

Geen opmerkingen: