23 maart 2015

Langs het spoor (nieuws, 2015)

'HET MEISJE IN DE TREIN' VERRASSENDE NUMMER 1-HIT

De liefde voor het genre ontstond bij haar na het lezen van Agatha Christie, maar het was 'De verborgen geschiedenis' van Donna Tartt die journalist Paula Hawkins de techniek toonde van de psychologische thriller. Haar debuut 'The girl on the train' werd nummer 1 in de VS en in Groot-Brittanniƫ.

Uitgeverij A.W. Bruna die de psychologische thriller onder de titel 'Het meisje in de trein' begin mei op de markt brengt, noemt het boek 'de surprise nummer 1-hit uit Engeland en Amerika'. De filmrechten zijn inmiddels verkocht aan een van de grootste filmstudio's ter wereld, DreamWorks. Recensenten vergelijken het boek, dat in 25 talen wordt vertaald, met de inmiddels verfilmde bestseller 'Gone Girl' van Gillian Flynn.

De verhaallijn van 'Het meisje in de trein' is intrigerend. Hoofdpersoon en verteller is ene Rachel, een jonge vrouw die het glas niet graag laat staan. Elke ochtend neemt ze dezelfde forenzentrein. Elke dag hobbelt ze over het spoor, langs een rij charmante huizen in een buitenwijk van Londen. De trein stopt er altijd voor hetzelfde rode sein. Zo kijkt ze elke ochtend naar een stel dat op hun terras ontbijt. Ze heeft inmiddels het gevoel dat ze hen persoonlijk kent en noemt hen ‘Jess en Jason’. Hun leven is – in Rachels ogen – perfect. Een beetje zoals haar eigen leven dat ooit was, toen ze nog getrouwd was.

Op een dag ziet ze iets vreemds in hun tuin. De trein rijdt gewoon weer door, maar voor Rachel verandert alles. Niet in staat om het voor zichzelf te houden, stapt ze naar de politie met haar verhaal, wanneer blijkt dat 'Jess' vermist wordt. Hiermee raakt ze niet alleen verwikkeld in de gebeurtenissen die volgen, maar ook in de levens van iedereen die erbij betrokken is. Maar wie is er te vertrouwen? Heeft ze meer kwaad dan goed gedaan door zich met deze zaak te bemoeien?

Paula Hawkins werkte vijftien jaar als journalist en schreef enkele chicklit-romans onder pseudoniem. Ze groeide op in Zimbabwe en verhuisde in 1989 naar Londen. Als kind verslond ze de detectives van Agatha Christie, vertelt ze in een interview met haar uitgever. Het was 'De verborgen geschiedenis' van Donna Tartt die haar met de vele mogelijkheden van de psychologische thriller liet kennis maken. Ze noemt zich fan van het werk van Tana French, Megan Abbott en Gillian Flynn.

In 'Het meisje in de trein' beschrijft Hawkins op realistische wijze wat voor schade alcoholisme kan aanrichten. ''We leven in een in sterke drank ondergedompelde maatschappij in Groot-Brittanniƫ, dus ik hoefde niet ver te reizen om onderzoek te doen naar de verwoestende effecten van drankmisbruik. Ik ontdekte dat alcoholisme ook voorkomt onder mensen van wie je dat niet absoluut niet verwacht en dat veel drinken tot geheugenverlies kan leiden. Je kunt hun verhalen dan ook niet altijd vertrouwen. Maar de effecten van alcoholisme zijn lang niet altijd te voorspellen: de een gaat te gronde aan drank, terwijl de ander gewoon normaal functioneert.''

(Bron: Hebban|Crimezone)

Geen opmerkingen: