25 mei 2015

Dikke laag veen (nieuws, 2015)

WETLAND WORDT VEENLIJK

Wie meerdere boeken van thrillerschrijver Jacob Vis heeft gelezen en nu het boek Veenlijk doorbladert, zal wellicht een gevoel van herkenning krijgen. Dat kan kloppen: Veenlijk is een heruitgave van zijn thriller Wetland, dat net voor de eeuwwisseling werd genomineerd voor de Gouden Strop.

Veenlijk speelt zich af in de omgeving van het fictieve plaatsje IJsselmonde. Ten noorden ervan ligt een wetland. Ooit leefden de bewoners er van de rietteelt. Overdag is dit voormalige vervenersgebied De Kragge een idylle. Romantische weitjes, onafzienbare rietvelden, hoge elzenbroekbossen, een wirwar van plassen en slootjes en een zeldzaam rijk vogelleven maken het gebied tot het mooiste natuurreservaat van Nederland.

Maar onder De Kragge ligt een metersdikke laag veen die gruwelijke geheimen verbergt. 's Nachts verandert het wetland in een nachtmerrie waarin de haat tussen de vroegere en huidige heersers op een huiveringwekkende manier wordt uitgevochten.

Veenlijk verschijnt niet bij Vis' gebruikelijke uitgever Ellessy Crime, maar bij Just Publishers. ''Deze uitgeverij wil mijn backlist opnieuw uitbrengen'', stelt oud-natuurbeheerder Jacob Vis (1940) in een reactie. ''Dit boek verscheen destijds als Wetland en werd genomineerd voor de Gouden Strop 1999. Het is een proef. Als het loopt, volgen er meer. Als het niet loopt, dan houdt het op.''

Vis blijft uitgeverij Ellessy trouw, benadrukt hij. ''Zojuist is daar mijn nieuwe thriller De professor verschenen. Het gaat over de bizarre moordzaak (de zaak-Pim Overzier, red.) waarover ik in 2007 al Het Rijk van de Bok schreef. Naar aanleiding van dat boek heeft justitie een nader onderzoek ingesteld en mij, met mijn mede-appellanten Peter van Koppen en Ton Derksen in het ongelijk gesteld. Dat gebeurde in een lijvig rapport dat een waar wonder van juridische misleiding is. Het was bijna kunst. Maar ik had daar zo de pest over in dat ik mijn protagonist Ben van Arkel in De professor opdracht heb gegeven het over te doen en nu goed.''

Geen opmerkingen: