13 september 2016

Affectie (nieuws, 2016)

GESLAGEN DOOR ZIJN VADER, VERLATEN DOOR ZIJN MOEDER

John le Carré werd in zijn jeugd afgeranseld door zijn vader. Hij moest in zijn vroegste jaren de liefde van zijn ouders missen, nadat zijn moeder hem verliet toen hij vijf jaar oud was. Dat openbaart de Britse spionageschrijver in zijn langverwachte autobiografie 'The Pigeon Tunnel', meldt the Guardian.


John le Carré maakt in het boek de balans op van zijn leven als schrijver en voormalig MI6-agent. Hij benadrukt dat hij meer 'een schrijver is die ooit een spion was' dan een 'spion die begon te schrijven'. Zijn memoires geven gedetailleerd weer hoe zijn lange literaire carrière verliep. Hij beschrijft volgens de krant op amusante wijze hoe hij tegen figuren als oud-premier Margaret Thatcher, mediamagnaat Rupert Murdoch en PLO-leider Yasser Arafat aankijkt.

De meest persoonlijke passages gaan over zijn precaire relatie met zijn vader, Ronnie, die hij beschrijft als een 'oplichter, fantast en boef'. Ronnies aanwezigheid in zijn leven was 'onregelmatig', schrijft Le Carré. Ronnie gebruikte geweld tegen zijn moeder Olive en zijn zoon. Dat laatste gebeurde overigens niet al te vaak en met weinig overtuiging. 'Zijn gedrag dat daaraan voorafging, was het meest enge gedeelte.' Zijn vader belde hem later regelmatig op vanuit de gevangenis, wanneer hij weer geld nodig had. 'Ik herinner me dat ik geen gevoel voor affectie had in mijn jeugd, behalve voor mijn oudere broer, die een tijd lang mijn enige ouder was.'

De nu 84-jarige Le Carré, pseudoniem van David Cornwell, is in zijn memoires onvergeeflijk voor Kim Philby, de Britse spion en journalist voor The Observer, die naar Moskou wist te ontsnappen en honderden agenten aan de Sovjets verraadde. Meer sympathie kan Le Carré opbrengen voor klokkenluider Edward Snowden.

Bron: Hebban

Geen opmerkingen: