18 november 2016

Universum (nieuws, 2016)

'DUO SALANDER-BLOMKVIST TERUG IN MILLENNIUM 5'

'Lisbeth Salander en Mikael Blomkvist keren terug in het nieuwe deel van de Millenniumserie', kopt uitgeverij Signatuur boven een persbericht, dat vandaag verschijnt op haar website. In het bericht komt de rol van hacker Salander en journalist Blomkvist in het nieuwe boek verder nergens ter sprake. Wat in ieder geval wel vaststaat is dat vanaf 7 september 2017 het vijfde deel in de serie in de winkel ligt. Het boek, opnieuw geschreven door de Zweed David Lagercrantz, zal op die dag in meer dan twintig landen verschijnen.

Wat ons niet zal doden, het vierde deel in de serie en het vervolg op Stieg Larssons baanbrekende crimetrilogie, is in meer dan veertig landen verschenen. Er zijn tot nu toe meer dan 5 miljoen exemplaren van verkocht, waarvan 180.000 exemplaren in Nederland en België.

Eva Gedin, uitgever bij Norsteds, de Zweedse uitgever van de Millennium-serie heeft net de eerste versie van het Lagercrantz' manuscript gelezen, laat ze weten. 'Het is geweldig om opnieuw met David Lagercrantz (foto) te werken aan een verhaal dat zich afspeelt in het Millennium-universum. Ik ben zo onder de indruk van Davids vermogen om bijzondere thema’s te vinden en om onverwachte plotwendingen te verzinnen. Dit boek is weer net zo goed!’

Juliette van Wersch, uitgever bij uitgeverij Signatuur, zegt jaloers te zijn op Gedin omdat zij het manuscript al wel heeft kunnen lezen. 'De cliffhanger uit Wat ons niet zal doden beloofde veel goeds voor deel 5. Lagercrantz heeft bewezen dat hij de serie voort kan zetten en het is geweldig om op deze manier nog verder in de wereld die Stieg Larsson geschapen heeft te duiken.'

‘Stieg Larsson heeft een geweldig universum gecreëerd waar ik voortdurend door geïnspireerd word', zegt Lagercrantz in een reactie. 'Tijdens een vakantie met mijn gezin kreeg ik een idee dat me hetzelfde koortsachtige gevoel gaf als toen ik Wat ons niet zal doden schreef. Het is niet zo goed voor mijn slaap en mijn zenuwen, maar het is absoluut goed voor mijn schrijfproces.’

Lagercrantz doneert een deel van zijn royalty's aan Läsrörelsen, the Reading Movement, een organisatie die zich inzet voor de bevordering van het lezen. 'Hun werk om jongeren aan het lezen te krijgen kan niet genoeg geprezen worden', aldus de schrijver. 'Juist in deze tijd, met een groeiende populistische beweging en extremisme. Lezen en kritisch leren nadenken zijn de bouwstenen van onze democratische toekomst.’

De titel en het omslag van Millennium V worden in de loop van 2017 bekend gemaakt.

Bron: uitgeverij Signatuur; foto Caroline Andersson

Geen opmerkingen: