08 februari 2017

Goesting (nieuws, 2017)

ASPE PAKT PEN WEER OP

De Vlaamse misdaadauteur Pieter Aspe, wiens vrouw vorig jaar overleed, ziet na een donkere periode weer licht aan het einde van de tunnel. Maanden heeft hij niet willen schrijven. Niet kunnen schrijven. Maar de wil is er weer. 'Het idee voor het boek is klaar, maandag begin ik te schrijven', laat hij aan De Standaard weten. 

'Ik zal een nieuw ­ritme moeten vinden', beseft de auteur. 'Ik begon altijd ’s ochtends, zette 1.700 woorden op papier en hield er dan mee op. Dan had ik de namiddag vrij met mijn vrouw. Nu zij er niet meer is, begin ik wellicht pas in de namiddag met schrijven. Anders oogt de dag zo leeg.'

Hij weet niet wat de klik om weer te gaan werken veroorzaakt heeft. 'Moeilijk te zeggen. Ik ­besef dat ik niet ten onder mag gaan aan verdriet, mijn vrouw zou dat niet gewild hebben. De goesting is er weer.' Op zijn Facebookpagina meldt hij: 'Nu echt weer bezig. Van In komt terug in oktober.'

Bernadette Vandenbroucke, Aspes echtgenote, overleed op 31 augustus 2016. Ze leed al enkele maanden aan longkanker. Ze werd 53 jaar.

Pieter Aspe noemde Bernadette eens 'het kerstgeschenk' waar hij de beste herinneringen aan heeft. 'Het is niet echt een cadeau. Het is het mooiste wat me ooit met kerst is overkomen.' De twee leerden elkaar kennen in de kerstdagen van 2002. Aspe bestempelde haar als zijn Grote Liefde, Zijn Muze. De twee waren onafscheidelijk. Geen interview waarin haar naam niet om de haverklap viel. Geen uitje waarbij ze hem niet vergezelde.

Bron: De Standaard, Het Laatste Nieuws

Geen opmerkingen: