18 februari 2017

Wordt verwacht 393 (nieuws, 2017)

ZORG VOOR KINDEREN LEIDT TOT THRILLER

Ze werkte tien jaar lang met kinderen en tieners die kampten met ernstige psychische problemen. Een 'brandend verlangen' om een discussie uit te lokken over hoe met deze jonge mensen om te gaan, mondde uit in het schrijven van de thriller Goed of slecht. Met haar debuut scoorde de Britse Ali Land een bestseller in haar geboorteland. Het boek verschijnt in meer dan twintig landen, waaronder - vanaf 6 april in Nederlandse vertaling.

Goed of slecht, een uitgave van Cargo, gaat over de 15-jarige Milly. Ze is zwaar getraumatiseerd opgenomen in een pleeggezin. Een nieuwe identiteit moet alle sporen naar haar verleden wissen, want de moeder van Milly is een seriemoordenaar en wacht in de gevangenis op haar rechtszaak. Milly worstelt met een groot schuldgevoel: door haar hulp heeft de politie haar moeder kunnen aanhouden.

Van haar pleeggezin krijgt ze weinig steun. Integendeel, Phoebe, de oudste dochter, haat Milly vanaf het eerste moment en probeert op alle mogelijke manieren Milly's leven zo ellendig mogelijk te maken. En daarmee maakt ze iets los bij Milly, een kant van zichzelf die ze liever niet wil kennen; ze is tenslotte de dochter van haar moeder, de seriemoordenaar.

Ali Land gaf haar baan in de geestelijke gezondheidszorg voor kinderen op om 'meer psychologische energie' te krijgen om te schrijven, vertelt ze in een interview. Maar er moest ook brood op de plank komen: tussen het schrijven door was ze werkzaam als nanny.

Het was voor Land pure noodzaak dat het boek er kwam. 'Ik kon nergens anders naartoe met mijn ervaringen met kinderen. Mijn hoofd barstte bijna uit elkaar over de zaken die me zorgen baarden, over de jonge mensen voor wie ik zorg droeg. Ik voelde een brandend verlangen om een discussie teweeg te brengen over de zorg voor kinderen die beschadigd waren door hun verleden. Zodra ik mijn pen op het papier zette, voelde ik een enorme opluchting. Het leek alsof ik thuiskwam.'

Lands grootste angst was dat haar lezers geen compassie zouden opbrengen voor Milly, het belangrijkste personage. 'Dat zij haar zouden afschrijven als een kind dat toch niet geholpen kon worden. Ik wil dat mensen zich afvragen waar kinderen als Milly het best op hun plek zouden zijn. Hoe kunnen we voor ze zorgen?'

foto auteur: Laura Lewis

Geen opmerkingen: