28 juni 2017

Exit (nieuws, 2017)


Millennium-acteur Michael Nyqvist overleden


De Zweedse acteur Michael Nyqvist is op 56-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van longkanker. Hij werd vooral bekend dankzij zijn rol in de Millennium-reeks, naar de thrillers van de in 2004 overleden journalist Stieg Larsson.

Nyqvist speelde de mannelijke hoofdrol in de Millennium-films. Hij vertolkte de rol van Mikael Blomkvist, de journalist van het kritische tijdschrift Millennium die het opneemt voor computerhacker Lisbeth Salander, een jonge vrouw met een even complex karakter als verleden.

'De uitdaging hier was een uitdaging te vinden', zei hij zeven jaar geleden in een interview. 'Vijftig miljoen mensen hadden mijn script al gelezen. Heel vreemd. Ik voelde me onzichtbaar. Dat klinkt gek voor een acteur. Ik hoefde niets uit te vinden. Dat was ik niet gewend. Iedereen kende Blomkvist, of dacht hem te kennen en iedereen had dan ook ideeën over wat ik wel of niet zou moeten. Ik heb me er niks van aangetrokken. I did it my way.'

In een verklaring laat Nyqvists vertegenwoordiger weten: 'Met veel verdriet kan ik bevestigen dat onze geliefde Michael, één van de meest gerespecteerde en talentvolle acteurs in Zweden, in het bijzijn van zijn familie is overleden.'

Nyqvist brak in de jaren 90 in Zweden door met zijn rol als politieagent in de filmreeks Beck. Hij won in 2003 de Guldbaggen (Gouden Tor), een van de belangrijkste Zweedse filmprijzen.

Ook internationaal had hij succes. Zo speelde hij samen met Tom Cruise in de film Mission: Impossible — Ghost Protocol en met Keanu Reeves in de film John Wick. De komende tijd zullen er nog een aantal films uitkomen waarin Nyqvist speelde, waaronder Kursk van de Deense regisseur Thomas Vinterberg (Jagten) over de ramp met de Russische onderzeeboot Koersk in 2000.

Nyqvist schreef ook een boek. In 2010 verscheen zijn autobiografische boek När Barnet Lagt Sig over zijn zoektocht naar zijn biologische ouders. Nyqvist werd als baby geadopteerd. Hij laat een vrouw en twee kinderen achter.

Geen opmerkingen: