22 april 2008

Zeven cijfers voor de komma (achtergrond, 2008)

HET KASBOEKJE VAN LEE CHILD

De Britse bestsellerauteur Lee Child (54) publiceerde onlangs zijn twaalfde Lee Child-avontuur. De thriller over deze Amerikaanse held en 'buitenstaander op doorreis' heet 'Nothing to Lose', wat de Sunday Times inspireerde tot het vragen naar Childs financiële huishouden. Zijn best betaalde klus was het schrijven van een scenario, zo blijkt. Child woont met zijn vrouw Jane in New York.

- Hoeveel geld zit er in uw portefeuille?
Lee Child: ,,Toen ik van Engeland terugvloog naar New York heb ik mijn 410 Britse ponden gewisseld voor 480 Amerikaanse dollar.


- Bent u een contant geldtype of meer van de creditcard?
,,Mijn voorkeur gaat uit naar creditcards. Ik gebruik alleen nog cash voor taxi's en goedkope dineetjes. Toen ik de afgelopen drie weken in Londen was heb ik met veel interesse het pinpassysteem geobserveerd. Het gaat hier heel snel en gemakkelijk. Engeland is meer een 'card-economie' dan de VS, zou ik zeggen.''

- Bent u een spaarder of een uitgever?
,,Van nature ben ik een uitgever. Ik ben totaal ongedisciplineerd wat dat betreft. Ik heb het geluk gehad dat ik telkens nog wat overhield als ik iets had gekocht.''

- Hoeveel heeft u vorig jaar verdiend?
,,Een comfortabel bedrag van zeven cijfers voor de komma. Het merendeel kwam van royalty's. Ook kreeg ik geld uit mijn werk voor films.''

- Hoeveel kreeg u voor uw eerste baan?
,,Zo'n zeven pond. Toen werkte ik 's avonds als vakkenvuller bij Sainsbury's in Birmingham. Ik had dat geld nodig om een bekeuring te betalen. Ik was een week na het behalen van mijn rijbewijs op de bon geslingerd wegens een snelheidsovertreding.''

- Wat was uw meest lucratieve klus?
,,Ik heb een script verbeterd van een film die nog steeds moet worden gemaakt: The Silence of Six. Het kostte me elf dagen werk en ik kreeg er een kwart miljoen dollar voor. Ik heb er een schilderij van Renoir voor gekocht: een stilleven van rozen in een vaas.''

- Kunt u iets vertellen over uw onroerend goed?
,,Mijn vrouw en ik hebben twee appartementen op 22nd Street in Manhattan. In de ene wonen we en in de andere werk ik. Ook bezitten we twee huizen nabij Saint-Tropez, ook weer een voor in te wonen en de ander om in te werken. De appartementen kostten ieder 950.000 dollar, nu zijn ze elk twee miljoen waard. Het grote huis in Frankrijk kostte een half miljoen euro, de kleinere 300.000 euro.

- Doet u in beleggingen?
,,Nee. Ik ben van mening dat als je beleggingsadviezen wilt de adviseur toch in de eerste plaats aan zichzelf denkt.''

- Wat was uw slechtste investering?
,,Auto's, zonder twijfel. Ik koop regelmatig nieuwe auto's en dan verlies je er op natuurlijk. Ik heb nu een Jaguar S-Type R. Het is belachelijk om zo'n wagen in New York te hebben, omdat ik hem haast nooit gebruik. De wagen is nu drie jaar oud en er staat slechts tienduizend kilometer op de teller.''

- En uw beste investering?
,,Ik kocht voor bijna vier pond papier en pennen om mijn eerste boek te schrijven. Het boek kwam elf jaar geleden uit en sindsdien heb ik er een fortuin mee verdiend.''

- Wat was het meest extravagante voorwerp dat u ooit heeft gekocht?
,,Dat was mijn horloge van Fabergé. Het loopt elke dag een paar minuten voor en het was duurder dan mijn Jaguar.''

(Bron: Sunday Times)

Geen opmerkingen: