21 oktober 2008

Elisabeth Mollema - Vergelding (2008)

Net zo meeslepend als de titel




(Door Peter Kuijt)

Zeker negen auteurs, onder wie Bob Mendes, Jilliane Hoffman en Andy McNab, hadden de titel al eerder gebruikt voor hun boek. En op stapel staat de eerste politieroman van oud-commissaris Joop van Riessen die ook al zo heet. Er zijn dus weinig creatieve geesten aan te pas gekomen die de naam Vergelding hebben verzonnen voor de tweede thriller van kinderboekenauteur Elisabeth Mollema. Kernachtig, dat wel, maar origineel ho maar. Het is illustratief voor het feit dat er in het thrillersegment weinig moeite wordt gestoken in het verzinnen van boektitels die blijven 'hangen'.

De lezer die hoopt dat na de titelpagina van Mollema's Vergelding zich een intrigerend verhaal ontrolt, zal zo'n 270 pagina's later het boek enigszins teleurgesteld terzijde leggen. Het boek is de zoveelste in het rijtje 'relatiethrillers' waarmee de markt tegenwoordig wordt platgebombardeerd.

In Vergelding wordt afgerekend met de rijke ondernemer Willem Pesser. Hij woont met zijn vrouw Hester en vier kinderen in een te grote villa aan de Reeuwijkse Plassen. Pesser, eigenaar van een drukkerij, is ook één van de panelleden in het tv-programma In het hol van de leeuw, een soort Dragon's Den, waarin jonge ondernemers hun onmisbare product kunnen promoten.

Pesser ziet niets in het product van de jonge Matty van Ravenstein. Zij heeft een site ontwikkeld met fiets- en wandelroutes in grote Europese steden, waarvan je de gesproken versie kunt downloaden naar je iPod. Pesser brandt Van Ravenstein én haar site voor het oog van de natie af. De ambitieuze Matty neemt op haar beurt wraak. En ze stelt zich niet tevreden met het uitsluitend bekrassen van Pessers BMW.

Dat is zo'n beetje het verhaal. Tussendoor lezen we in cursief gedrukte flashbacks het levensverhaal van een vrouw die in haar jeugd haar zusje verdronk en later brand stichtte in het tehuis waar ze verbleef. Omdat gaandeweg de thriller er net zo veel slachtoffers vallen als er banken de laatste tijd gered moeten worden, is het niet zo moeilijk te raden wie de vrouw in kwestie is.

Vergelding is een matige thriller. Het boek komt uitermate traag op gang, de personages zijn eendimensionaal en het verhaal ontbeert een verrassende twist. Kortom, Vergelding is net zo meeslepend als de titel.

Elisabeth Mollema - Vergelding. Uitgeverij Arena, 270 pag.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik kom nu een tijdje op de site en het is leuk om al die recensies te lezen. en wat kunnen smaken dan verschillen! ik vond dit boek echt helemaal geweldig! Ik lees zelf graag esther verhoef, saskia noort en mijn favo simone van der vlugt. maar dit boek had ik gekregen en lag nog op de kast! ik ben er toch maar in begonnen en ik ben erg verrast, ik vond het erg spannend en had het einde nooit zo kunnen voorspellen. In deze recensie staat dat het voorspelbaar is wie de dader is (de vrouw in kwestie) maar dat vond ik juist niet! ik vond het een erg goed boek en ga gelijk de prooi kopen!