27 oktober 2008

Schuilnaam op schuilnaam (nieuws, 2008)

CHRIS RYAN OP DE ROMANTISCHE TOER

Het komt vaker voor dat schrijvers van meerdere walletjes eten, lees: van genre wisselen. Maar nu is er wel een heel bijzonder geval van grensoverschrijding aan het licht gekomen. De voormalige SAS-soldaat Chris Ryan, auteur van militaire actiethrillers met titels als 'Tegenaanval', 'Het laatste wapen', 'Krachtstrijd', 'Executie', 'Hebzucht', 'Geen weg terug' en 'Codenaam: Verkenner', slaat een totaal andere weg in. Hij heeft de liefdesroman 'The Fisherman's Daughter' geschreven. Maar wel onder een vrouwelijk pseudoniem: Molly Jackson. En dan te bedenken dat Chris Ryan zelf al een nom de plume is.

Veel schrijfsters hebben in het verleden een mannelijke schuilnaam aangenomen, al was het alleen maar om serieus genomen te worden. Dat mannelijke auteurs zich voordoen als vrouwen, is tamelijk ongebruikelijk. Misdaadschrijver en stripauteur Peter O'Donnell bediende zich van het pseudoniem Madeleine Brent bij het schrijven van historische romans, Voltaire publiceerde bij tijd en wijle onder de naam Catherine Vadé en L. Frank Baum, auteur van 'The Wonderful Wizard of Oz', schreef als Edith Van Dyne boeken voor meisjes. Maar veel meer van dit soort gevallen zijn er toch niet.

Ryan was als SAS-officier commandant van een antiterreurteam en werd onderscheiden met de Military Medal. ,,Ik blijf graag bij het onderwerp waar ik me gemakkelijk bij voel'', zei hij onlangs tijdens een signeersessie. ,,Maar ik wilde ook eens zien of ik een klassieke familieroman zou kunnen schrijven.''

De roman is gesitueerd in een afgelegen Schots dorp en vertelt het verhaal van een man die op zoek is naar de vader die hij nooit heeft gekend. Op zijn speurtocht ontmoet hij niet alleen veel vijandigheid, maar ook een dorpelinge die haar zinnen op hem heeft gezet.
,,Het heeft me twee jaar gekost om het verhaal te voltooien'', zei Ryan. Zijn genrewisseling ging kennelijk niet zonder slag of stoot gepaard. ,,Ik zal het nooit meer doen. Als dit me iets heeft geleerd, dan is het wel dat je in de 'comfort zone' moet blijven. Ik denk dat ik alleen maar zal schrijven over zaken waar ik verstand van heb.''

Het boek komt in maart in Engeland uit. In Australië is het reeds verschenen. Daar merkte een recensent op ,,dat de auteur zeker kan schrijven. Ik vertrouw erop dat zij bij het schrijven van haar volgende boek meer ambitie aan de dag zal leggen. Het zou verstandig zijn als zij wat meer aandacht aan het criminele element in haar volgende roman zou besteden.''

(Bron: The Guardian)

Geen opmerkingen: