16 oktober 2008

Voor Obama (nieuws, 2008)

GEORGE PELECANOS HOOPT OP OMMEKEER

Als het aan de Amerikaanse thrillerschrijver George Pelecanos ligt, kan er niet snel genoeg een andere politieke wind door zijn land waaien. De chroniqueur van de onderkant van Washington D.C. is een uitgesproken aanhanger van de Democratische presidentskandidaat Barack Obama.

,,Het is geen toeval dat mijn zestiende roman 'The Turnaround' (de ommekeer, red.) is getiteld'', aldus Pelecanos in The Vancouver Sun. ,,Het boek is geen doodlopende straat. Het gaat over het keren van het schip, het gaat over genezen. Al mijn gedachten over de staat waar in ons land verkeert, zijn samengebald in dit boek.''

Pelecanos maakte van 'The Turnaround' (in het Nederlands verschenen onder de titel 'Geen weg terug' een studie van de verhoudingen tussen de arme zwarten en de blanke arbeiders in Washington D.C. Het is ook zijn meest autobiografische boek tot dusver. Het belangrijkste karakter, Alex Pappas, is, evenals Pelecanos, een Griekse Amerikaan die in zijn jonge jaren in zijn vaders lunchroom werkte. ,,Het hele eerste gedeelte beschrijft mijn tienerjaren en de manier waarop arbeiderskinderen opgroeiden in mijn buurt'', aldus Pelecanos.

Pelecanos beschrijft onder meer hoe Alex met twee vrienden op een zomerse dag in 1972 met de auto een zwarte woonwijk binnenrijden. Daarna volgt er een uitbarsting van razernij en geweld, een gebeurtenis die ook daadwerkelijk toen heeft plaatsgevonden. ,,Ik had makkelijk een van die jongens in de auto kunnen zijn'', aldus Pelecanos.

(Bron: The Vancouver Sun)

Geen opmerkingen: