05 november 2008

Ferme trap (nieuws, 2008)

'SCHRIJVEN IS ALLESBEHALVE LEUK'

Met amusante ontboezemingen is ze niet zuinig. Enge scènes voor haar thrillers oefent Tineke Beishuizen bij voorkeur thuis, samen met echtgenoot Jean. ,,Dan zeg ik: Jean, houd me eens vast. Nee, niet zo. Alsof je me wurgt. Eerst zeg ik 'au' en dan hij. Ik moet immers ook weten hoe mijn hoofdpersoon zich losmaakt uit die wurggreep. In dit geval met een ferme trap naar achteren.''

Beishuizen vertelde dit deze week in de bibliotheek van Eibergen. Op uitnodiging van vijf bibliotheken in de Achterhoek reed de schrijfster een dag lang per Syntus-busje door de regio. In Eibergen sprak Beishuizen vooral over haar werk als thrillerschrijfster. Over keuzes die je van tevoren moet maken, dat je beter geen hekel kunt hebben aan je hoofdpersoon, over ketting-koekjes-eten en dat de tafel in de boekhandel dé plek is waar je boek moet liggen, want 'dat is het hoogste dat je kunt bereiken als schrijver'.

Schrijven is allesbehalve leuk, verzekert ze haar gehoor. ,,Leuk is alleen dat je het geschreven hébt.''

(Bron: De Twentsche Courant Tubantia)

Geen opmerkingen: