14 april 2009

De beste bron...


DREUMES AF

De Spanningsblog bestaat vandaag precies twee jaar en is dus eindelijk dreumes af. Op naar de peuterpubertijd en de zindelijkheid!

Ruim dertienhonderd 'posts' (berichten, interviews, recensies, you name it) telt de site nu en zoals de vlag er nu bij hangt, zal De Spanningsblog ook wel de derde verjaardag halen. Het is honderd procent liefdewerk oud papier. De site moet dus gevuld worden tussen alle – betaalde – bedrijven door. De schoorsteen moet immers blijven roken.

Dat de blog zo goed gevuld en evenwichtig oogt, is niet in de laatste plaats te danken aan mijn niet aflatende inzet (natuurlijk!), maar ook aan de bijdragen van collega-journalisten en -recensenten die ik met hun instemming mag en mocht plaatsen. Dat zijn pas échte collega's. Een stimulans vormen ook de reacties die de al dan niet vaste De Spanningsblog-adepten hier met enige regelmaat achterlaten.

Vorig jaar schreef ik dat De Spanningsblog Onafhankelijk & Advertentievrij zal blijven. 'Met een kritische blik naar al wat er op het gebied van spannende boeken te melden is. En met het streven om zo actueel mogelijk te zijn en te blijven.'
Zo is het en niet anders en dat blijft zo!

Wat staat er binnenkort op het programma? In ieder geval interviews met Esther Verhoef, Simon Beckett, Val McDermid en Lee Child. Een verhaal waarin Nederlandse thrillerauteurs vertellen over 'wraak', het thema van de komende Maand van het Spannende Boek. Veel recensies ook. En uiteraard volgt deze site het nieuws over de Gouden Strop op de voet.

Ik wens u van harte een vreugdevol en opwindend nieuw Spanningsblogjaar!

Tot slot mag ik u wijzen op de hieronder geplaatste, volkomen uit hun verband gerukte, commentaren die de afgelopen twee jaar op deze site zijn geplaatst. Niet zozeer ter lering, maar vooral ter vermaak. Schroom vooral niet uw eigen mening hier te ventileren.

Peter Kuijt

Uit het gastenboek:

,,Niet alle recensenten zijn seksisten, maar jij toch zeker wel.''

,,Damn man! Jij bent de beste bron voor thrillernieuws die er is!''

,,Laatste zin van de recensie is wel wat hard. Het zal je dan ook niet verbazen dat ik het niet helemaal met je eens ben.''

,,Ik heb ook het idee dat er een ander boek wordt besproken dan dat ik heb gelezen...''

,,Je zuurgraad is te hoog. No offence intended really, maar zo kan ik ook wel recenseren.''

,,Mijnheer Kuijt zoekt spijkers op laag water.''

,,En overigens ook een leuke en interessante website. Die kende ik nog niet, maar zo kan ik ook een beetje op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op thrillergebied in Nederland.''

,,Dit jaloerse, kleingeestige en seksistische 'terug achter je aanrecht, trut'-stukje komt in het kader van gelijke rechten voor man en vrouw toch echt dertig jaar te vroeg.''

,,Als Vlaming ken ik De Spanningsblog al veel langer, helaas net niet vanaf het begin. Jammer voor ons dat een Vlaams alternatief niet bestaat. Maar daar hebben we de 'Hollanders' gelukkig voor.
Het grote nadeel van deze blog? Dat mijn geldbeugel leger wordt...want deze site heeft ervoor gezorgd dat mijn boekenplank wat gevulder raakt.''

,,Tjonge jonge er zijn recensenten die ook altijd hun gelijk willen halen, is het niet op een forum, dan maar in een recensie.''

,,Tja, op een blog van een scherpe journalist/recensent als jijzelf verwachtte ik eigenlijk geen kritiekloos overgenomen persberichtje dat er uitgegooid is door een uitgever.''

,,Ik kom nu een tijdje op de site en het is leuk om al die recensies te lezen. en wat kunnen smaken dan verschillen! Ik vond dit boek echt helemaal geweldig!''

,,Slechte thrillers mag je niet bespreken? Vandaar dat ik fan ben van deze site: hier wordt alles besproken, maar het is inderdaad een trend in de media: enkel nog goed nieuws shows...''

,,Een te gekke blog! Vanuit Amerika heb ik niet veel mogelijkheden om boekhandels door te snuffelen dus alle internet reviews komen goed van pas.''


De jongste reacties:

,,Van harte schurk!!!
Op naar het eerste lustrum!!'' (Gerard Nanne)

,,Gefeliciteerd met het tweejarig bestaan van de Spanningsblog! En doorgaan, vooral doorgaan. Denk in moeilijke tijden maar aan W.F. Hermans, die de volgende opmerking maakte: 'Je schrijft of je hebt vrienden'.'' (Nicolet Steemers)

,,Had me zo voorgenomen (een van) de eerste(n) te zijn die jou zou feliciteren met de verjaardag van de Spanningsblog. Werd het toch nog bijna een te laat-mailtje. En dat voor een site die ik (vrijwel) dagelijks bezoek. Eerst Nu.nl en dan even naar de Spanningsblog. Volhouden! Nog jaren graag.'' (Remko Meddeler)
O ja, van harte proficiat dus! ;-))

,,Van harte met je tweejarig bestaan.
Ik klik je elke dag even aan.
Lekker, hoe jullie je overal tegenaan bemoeien en altijd actueel zijn.
Een soort DWDD voor het misdaadgenre, maar dan zonder dat getetter
aan je hoofd.
Blijven doen!
Enne...hou die zuurgraad hoog!'' (Danielle Hermans)

,,Van harte gefeliciteerd, Peter! Ik moet bekennen dat ik tegenwoordig iedere dag wel even op je blog kijk. Inderdaad, je bent sneller dan de meeste nieuwsbronnen.'' (Simone van der Vlugt)

,,Heer Kuijt! Van harte! Spanningsblog is een meermalen daags plezier om te lezen en een onuitputtelijke bron van thrillernieuws! Keep it up!'' (Daan)

,,Beste Peter,
We zijn het niet altijd eens en dat hoort ook zo, goddomme.
Diep respect voor alle output, met name je eigen columns.
Ga nog even een paar jaar door a.u.b.'' (Guido Huisintveld)

,,Gefeliciteerd, Peter. In je eentje ben je informatiever (en vaak sneller) dan sommige andere sites die door meerdere mensen worden onderhouden. Vooral doorgaan!''
(Lieneke Dijkzeul)

,,Geweldig!
Gefeliciteerd.
Spanningsblog for ever!'' (Charles den Tex)

,,Peter, van harte gefeliciteerd. Mooi resultaat en dat al in 2 jaar... Hopelijk meer.'' (Jürgen Joosten)

,,Hier mag je trots op zijn! Hartelijk gefeliciteerd en veel succes met de volgende fase. Die ken je toch wel?
Ikke zelf doen, ik wil niet, NEEEE, wáárom??? Ga er maar aan staan.'' (Loes den Hollander)

Geen opmerkingen: