01 april 2009

Weerwoord (nieuws, 2009)

Martin Koolhoven legt uit


Op De Spanningsblog verscheen dinsdag 24 maart een column onder de kop 'Een vakkundige jury'. Daarin werd onder meer het opstappen van jurylid Martin Koolhoven, de regisseur van onder andere Oorlogswinter, uit de Gouden Stropjury 2009 aan de kaak gesteld. De reden zou zijn dat hij het vanwege zijn succes van zijn film te druk had. Wél treedt hij met enige regelmaat op als sidekick in het tv-programma De Wereld Draait Door.

Op de site Ezzulia.nl heeft Koolhoven vandaag een reactie gegeven. En die luidt als volgt: 'Even een uitleg. Mijn contactpersoon was (...) maandenlang onbereikbaar. Daarna verliep de communicatie zo slecht dat ik op een gegeven moment het bijltje er bij neer gooide. (...) Er is mij toen gevraagd evengoed in de jury te blijven zitten; ik hoefde enkel de genomineerde boeken te lezen.
Had ik kunnen doen, maar dat vond ík niet serieus te nemen.
Een uurtje DWDD is echt onvergelijkbaar met de tijd die jurydeelname zou kosten. tenminste, áls je het serieus neemt.'

De jury komt eind deze maand bijeen om uit de groslijst een 'longlist' samen te stellen. Een van de juryleden liet vandaag weten niet op de hoogte te zijn van het opstappen van Koolhoven.

Lees hier de reactie van oud-GNM-voorzitter en drievoudig Gouden Stropwinnaar Charles den Tex over de samenstelling van de jury.

1 opmerking:

Remko Meddeler zei

Oei. Even helder als schokkend, deze reactie van Koolhoven. Als we DE prijs voor het beste spannende boek al niet meer series kunnen nemen...