28 mei 2009

Esther Verhoef - Erken mij (2009)

Weekendje Parijs wordt drama





(Door Peter Kuijt)

Wie de boeken van Esther Verhoef niet kent, woont op een andere planeet of anders in Noord-Korea. Wereldwijd verkocht zij tien miljoen exemplaren van de ruim vijftig dierenboeken die zij schreef.

Wereldberoemd in Nederland is zij vanwege de relatiethrillers Rendez-vous, Close-up en Alles te verliezen. Iets minder bekendheid genieten de vier rauwe actiethrillers die zij, eerst onder eigen naam, maar later om de coproductie met echtgenoot Berry te benadrukken, onder het pseudoniem Escober heeft gepubliceerd.

Het zou verrassend zijn geweest en van lef getuigen als Verhoef voor het schrijven van het geschenkboekje voor Juni - Maand van het Spannende Boek had gekozen voor een 'bikkelhard' Escober-achtig verhaal. Maar dat is dus niet gebeurd. Verhoef speelt op safe. Erken mij, dat in een duizelingwekkende oplage van 805.000 exemplaren deze maand cadeau wordt gedaan, past in het stramien van thrillers als Close-up: Vrouw valt voor foute man en daar komt heisa van.

De vrouw in kwestie is de 28-jarige Daphne de Jong, een workaholic die zich vol overgave op haar werk als manager van een callcenter stort om een traumatische jeugdervaring maar te kunnen vergeten. Maar dat lukt niet en met een burn-out belandt ze bij psycholoog Etienne Segers. Gaandeweg wordt Daphne verliefd op Etienne. Als de therapie op zijn eind loopt, nodigt behandelaar Etienne haar uit voor een romantisch weekend in Parijs. Not done, natuurlijk, maar je bent foute man of je bent het niet.

Dat aanvankelijk idyllische uitstapje wordt beschreven in Erken mij. Door schade en schande ervaart Daphne dat Etienne niet de begrijpende, warme ziel is die ze dacht te kennen.

In interviews vertelt Esther Verhoef dat ze boeken opbouwt uit ongestructureerde, losse scènes. Meestal weet ze nooit van tevoren waar een boek naartoe gaat. Bij het schrijven van Erken mij, dat aan een deadline gebonden was, moest de stad Parijs het raamwerk voor het verhaal bieden.

En dat heeft de stad gedaan. Te veel. Veel van de kostbare 90 pagina's gaan op aan beschrijvingen van de Franse hoofdstad. We weten nu dat terrastafeltjes donkerrood zijn en een messing rand hebben, het hotel aan de Rue de Berri veel glas in lood heet en taupekleurige houten lambrisering en dat Champs-Élysees letterlijk Elysese velden betekenen.

Tussendoor worden we van het vele therapeutengeleuter tussen Etienne en Daphne ook niet veel wijzer. Het maakt dat er geen schot zit in het verhaal, dat een weinig verrassende finale kent. Een krantenknipsel op de laatste pagina geeft een vage indruk van een open einde, maar daar blijft het ook bij. Erken mij kun je nauwelijks een thriller noemen. Het cadeautje van de Maand van het Spannende Boek maakt zijn belofte niet waar.

Het geschenkboekje Erken mij van Esther Verhoef wordt van vrijdag 29 mei tot en met dinsdag 30 juni door de boekwinkel cadeau gedaan bij besteding van ten minste 12,50 euro aan Nederlandstalige boeken.

2 opmerkingen:

JM van Dijk zei

Baantjer 3 en Verhoef 2 sterren, ik vermoed dat dit meer zegt over het niveau van de recensent dan over de boekjes. Maar ik heb Baantjer dan ook nog niet gelezen. Wie weet kan die op voor de Libris of AKO, want Verhoef heeft aan mij een indrukwekkend visitekaartje afgegeven met Erken mij.

Peter Kuijt zei

Wellicht is het verstandig om de recensie van Een Rus in de Jordaan nog eens goed te lezen. Daarin schrijf ik dat fans van Baantjer op hun wenken bediend worden, maar liefhebbers van De Waal minder. Het is wat mij betreft dus een twijfelgeval, wat ik in het aantal sterren (3, kan er mee door) tot uitdrukking wilde laten komen. Erken mij van Esther Verhoef vind ik een regelrechte tegenvaller. Er zit niets verrassends in. Verhoef kan zo veel beter.
Wellicht zal deze reactie u niet bevallen, maar die komt dan ook van een recensent van twijfelachtig niveau...

Peter Kuijt