11 juni 2009

Acceptatievermogen (nieuws, 2009)

TOMAS ROSS: 'PLOTGERICHTE THRILLER IS DE BESTE'

,,Het is absurd als ik voor de vierde keer de Gouden Strop zou winnen.'' Dat zei Tomas Ross, drievoudig winnaar van deze thrillerprijs, afgelopen dinsdagavond tijdens een interview in De Literaire Salon, georganiseerd door DOK (DiscOtake, Openbare Bibliotheek en Kunstcentrum) in Delft.

Toch zou de schrijver de prijs niet retourneren als een jury hem er weer mee zou willen bekronen, stelt hij in een nadere toelichting. Ross had destijds al sterk de neiging om zijn derde Strop (voor 'De zesde mei' in 2003) te weigeren, vanwege zijn groeiende bezwaren tegen de prijs ('klein wereldje, weinig effect voor de winnaar, foute jury-overwegingen'). ,,Ware het niet dat mijn vrouw me ervan overtuigde dat het geld hard nodig was.''

Dat hij een eventuele vierde Strop - 'hoe belachelijk en verdacht het naar de buitenwereld ook is' - wel zou aannemen, heeft te maken met de ontwikkeling die het genre nu doormaakt. ,,De tendens van de zogenaamde moderne literaire thrillers is dat die meer varen op 'uitgediepte karakters' dan 'plot''', aldus Ross, verwijzend naar een uitspraak van de jongste laureaat, schrijfster Marion Pauw. De Haagse thrillerschrijver vindt juist dat de plot hét fundamentele onderscheid is tussen het misdaadgenre en de andere literatuur. ,,Na al die jaren is nog steeds mijn voornaamste ambitie te laten zien dat mijn soort 'misdaadroman', de plotgerichte roman dus, de beste is. Ik betreur het dat we na jaren van volwassenwording nu opeens de ene na de andere Vinex-Bouquetthriller zien verschijnen, net als voorheen. En daarom zou ik die Strop dus juist wél aannemen.'' Ross bestempelt de succesvolle literaire thrillers als niet meer dan 'Agatha Christie met een vleugje hedendaagse seks'.

Als het recht helemaal zijn loop had gehad, was Ross trouwens nu al in het bezit geweest van vijf Stroppen, zo is zijn vaste overtuiging. ,,Ik kan er nog boos over worden. De eerste in 1986 zou al voor mij zijn geweest met 'Schaduwen uit Gethsemane'. Maar toen vond de jury ’t minder geslaagd om de bedenker van de Strop hem meteen toe te kennen, wat wel strategisch maar niet inhoudelijk is. De tweede maal was in 1994 voor 'De Man van Sint Maarten' toen de oude Max Moskowicz uit de jury dreigde te stappen als een boek met zulke aantijgingen over zijn katholieke vriendje Ruud Lubbers bekroond zou worden, waarop de jury zwichtte.''

Ross gaf tijdens de Literaire Salon ook wat meer details weg over zijn nieuwste factionthriller 'Het meisje uit Buenos Aires', die op 23 september verschijnt. Het boek vertelt over een vrouw uit Argentinië wier vader verdween tijdens de 'vuile oorlog'. Er is een link met Nederland, ontdekt de vrouw, die uiteindelijk belandt bij villa Eikenhorst in Wassenaar, de woning van Willem-Alexander en Máxima. Er komt weer veel koningshuis voor in zijn nieuwe boek, aldus Ross. Uiteraard zal het populairste lid van de koninklijke familie haar opwachting maken, maar ook de gewezen echtgenoot van prinses Margarita en de ouders van prinses Máxima. En er is zelfs een rol weggelegd voor Karst T. In het boek zal Ross verklaren waarom vader en moeder Zorreguieta in Nederland een woning betrekken. ,,Niet alleen om hun kleinkinderen vaker te zien, maar er is ook geen uitleveringsverdrag tussen Den Haag en Buenos Aires.''

Ross heeft overigens nog meer voor de lezer én kijker in petto. In oktober verschijnt zijn tweede 'Havank Ross', getiteld 'Het mysterie van de Nachtwacht'. En in het voorjaar van 2010 komt de door hem geschreven vierdelige serie 'Schavuit van Oranje' (over prins Bernhard) bij de VPRO op televisie.

Geen opmerkingen: