08 juni 2009

Best wel wraakzuchtig (nieuws, 2009)

'GOUDEN STROP ALS REVANCHE'

,,De Gouden Strop betekende voor mij revanche.'' Dat zegt schrijfster Marion Pauw die vorige week deze thrillerprijs won, in een interview met Het Parool. ,,Van Vrij Nederland kreeg ik drie sterren voor 'Daglicht.' Dat hadden er van mij best vier mogen zijn.''

Pauw zegt dat ze best wraakzuchtig kan zijn. ,,Zo van: ik zal jullie allemaal eens wat laten zien. Soms verdenk ik zo'n recensent er van met opzet zuur te zijn. Zo schreef iemand over Saskia Noort dat 'ze maar beter haar benen kon spreiden'. (Columnist Herman Franke schreef in de Volkskrant iets dergelijks over de schrijfsters die zich hadden aangesloten bij de beweging Writers on Heels. Saskia Noort behoort daar ook toe, red.) Over seksistisch gesproken! Toen ik later ergens met haar op de foto moest, bleek dat degene die dat had geschreven zelf een presentatie in de buurt gaf. Zijn we er naar toegegaan om hem, namens Writers on Heels de Gouden Benenspreid Trofee toe te kennen.''

Een boek schrijven is 'keihard buffelen'. ,,Ik kan tegen kritiek, zeker als ik er iets van kan opsteken. Al vond ik wel dat Vrij Nederland veel te hard over mijn eerste boek oordeelde. Alles werd gekraakt, tot mijn taalgevoel. Maar niet iedereen schrijft direct een debuut als 'The secret history'. Al is Donna Tartt daarna ook nat gegaan.''

Pauws vierde thriller 'Zondaarskind', die in juli zal verschijnen, gaat over het fenomeen ouder worden. ,,Over een vrouw van tachtig die wraak neemt op haar vijanden.'' De schrijfster heeft daarvoor drie weken in een bejaardenhuis gewerkt. ,,Als ik klaar was voelde het alsof ik een bloedtransfusie nodig had. Al die mensen die ooit iets betekenden, geliefd of gehaat waren. En die nu op de vingers werden getikt als ze om een tweede kopje thee vroegen. Dat heeft me aan het denken gezet. Dat je moet investeren in je oude dag, in je conditie.''

(Bron: Het Parool)

Geen opmerkingen: