14 juni 2009

Op het mobieltje (nieuws, 2009)

THRILLERSITE HELPT AUTEUR EEN HANDJE MET PUBLICATIE

Een obscure Amerikaanse thrillersite heeft de schrijver van een boek over een ex-IRA-killer geholpen met de publicatie ervan. De thriller 'The Twelve' van auteur Stuart Neville uit het Noord-Ierse Armagh, kwam tot leven op het display van zijn mobieltje en kreeg uiteindelijk een klaterende aanbeveling van auteur James Ellroy. De schrijver van 'LA Confidential en 'American Tabloid' beschreef Nevilles postvredesprocesthriller als 'het beste debuut dat ik in jaren heb gelezen'.

Een kort verhaal gebaseerd op de hoofdpersoon uit Nevilles boek - een voormalige IRA-guerrilla die uit wraak zijn vroegere kameraden omlegt - op de site thuglit.com werd opgemerkt door literair agent Matt Sobel uit New York. Op basis van alleen dat verhaal contracteerde Sobel de auteur uit Armagh. 'The Twelve' komt in juli in Groot-Brittannië uit en in de Verenigde Staten in het najaar, maar dan onder de titel 'The Ghosts of Belfast'.

,,Het begon allemaal op mijn gsm'', aldus Neville in The Observer. ,,Ik werd wakker met dit idee voor een boek in mijn hoofd en het eerste apparaat wat in mijn bereik lag was mijn mobiel. Ik heb het daarin opgeslagen en kopieerde het verhaal later naar mijn computer.''

De 37-jarige webdesigner plaatste later een verhaal gebaseerd op het personage Gerry Fegan op de site van thuglit.com. ,,Dat was in februari en twee weken later belde Matt Sobel mij.''

De geobsedeerde Fegan vermoordt zes mensen als een bloedige vorm van boetedoening voor het dozijn slachtoffers dat hij maakte tijdens de Noord-Ierse twisten. ,,Ik beschouw dit boek voornamelijk als een thriller met een paranormaal element'', aldus Neville, ,,maar het is ook een boek dat het recente verleden van Noord-Ierland onderzoekt.''

Neville heeft inmiddels een sabbatical genomen om aan een vervolg op zijn debuut te werken. Hij was verbaasd dat er aan beide zijden van de Atlantische Oceaan belangstelling is voor zijn thriller, aangezien 'Noord-Ierland' niet echt meer speelt in de media. ,,Een Republikein in Noord-Ierland is niet een regelmatig terugkerend figuur in misdaadliteratuur tegenwoordig.''

(Bron: The Observer)

Geen opmerkingen: