28 juli 2009

Obstakels (achtergrond, 2009)

HOLLYWOOD AAST OP LARSSON-TRILOGIE

Nu het tweede deel van de Millennium-trilogie van de Zweed Stieg Larsson, 'Flickan som lekte med elden' (oftewel 'De vrouw die met vuur speelde') in de Verenigde Staten uitkomt (en in een paperbackeditie in Groot-Brittannië), is de interesse om een Engelstalige Hollywood-verfilming van de thrillers enorm toegenomen.

Naar verluidt zouden George Clooney, Johnny Depp en Brad Pitt in zijn voor de rol van Mikael Blomkwist, de idealistische journalist uit de Larsson-reeks. Ook zou de Deense producer Søren Stærmose, die de filmrechten op de serie bezit, inmiddels zijn benaderd door niet de minster regisseurs, zoals Quentin Tarantino, Ridley Scott en Martin Scorsese.

Volgens hoofdredacteur Sonny Mehta van Knopf, Larssons Amerikaanse uitgever, is een Hollywood-versie in de maak. ,,Ik ben ervan overtuigd dat er binnen enkele maanden nieuws hierover te lezen zal zijn in Variety (filmvakblad, red.), zei hij vorige maand.

Ondertussen aarzelen filmdistributeurs in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië om de Zweedse lowbudgetversie van het eerste deel, 'Mannen die vrouwen haten', uit te brengen. En dat terwijl de film sinds de release in februari van dit jaar een enorme box office hit is in Zweden, Denemarken, Finland, Noorwegen, Frankrijk, België en Spanje, die met succes de concurrentie is aangegaan met de verfilming van Dan Browns 'Het Bernini Mysterie'. In Nederland is de film vanaf 6 augustus te zien. Maar de distributeurs wachten liever op een grote Hollywoodproductie waarmee enorme winsten kunnen worden gemaakt.

Maar er zijn nog wel twee behoorlijke obstakels te nemen voordat Larssons werk door Amerikaanse studiobazen kan worden uitgemolken. Het eerste betreft het typische Noordse karakter van de Millennium-serie. Als Hollywood aan de Scandinavische locaties gaat morrelen, loopt de filmindustrie het risico flink wat Larsson-fans in verwarring te brengen.

Het tweede probleem is van ernstiger aard. De op zestig sigaretten per dag levende Stieg Larsson stierf op vijftigjarige leeftijd aan een hartaanval toen hij de trap naar zijn kantoor moest nemen vanwege een defecte lift. Zijn boeken werden pas na zijn dood een succes. Over Larssons nalatenschap is een hevige strijd gaande. Zijn familie erfde de rechten op zijn werk na zijn overlijden in 2004, terwijl Larssons partner Eva Gabrielsson nog steeds woont in hun oude appartement.

Gabrielsson die dertig jaar met Larsson samen was, probeert uit alle macht controle uit te oefenen over Larssons nalatenschap. De twee hielden hun bankrekeningen en persoonlijk papierwerk strikt gescheiden, omdat Larsson bang was dat de vele vijanden die hij met zijn antifascistische journalistieke werk maakte zich zouden wreken op zijn vriendin. Gevolg daarvan was dat er geen bewijs was van het samenleven van Larsson en Gabrielsson. Zij heeft advocaten ingeschakeld om aanspraak te kunnen maken op de Millennium-miljoenen. ,,Het is een groot onrecht'', zegt Gabrielsson. ,,Het zou Stiegs grootste nachtmerrie zijn als hij zou weten dat iemand anders dan ik de rechten op zijn boeken zou bezitten. Mijn advocaat heeft geprobeerd om met de familie een regeling te treffen, waardoor ik de literaire rechten zou krijgen, maar het is tevergeefs geweest.''

De kwestie heeft in Zweden en daarbuiten tot verdeeldheid geleid. Op internet is intussen de actie 'Help Eva' op gang gekomen. Haar achterban heeft opgeroepen tot een wijziging van de Zweedse wet, waardoor het voor partners-zonder-boterbriefje mogelijk wordt elkaars erfgenamen te zijn. De discussie heeft van de verfilming van Larssons boeken een controversiële kwestie gemaakt.

Gabrielsson heeft bovendien Larssons laptop in bezit, waarop volgens haar een 200 pagina's tellend manuscript van een vierde thriller staat. De laptop is dus miljoenen waard. Larsssons vader en broer die de helft van zijn appartement hebben geërfd, hebben reeds aangeboden hun aanspraken op de woning te ruilen voor de laptop van de overleden auteur. Op dat voorstel is Gabrielsson niet ingegaan. ,,Mijn raadsman noemt het afpersing.''

(Bron: The Observer)

Geen opmerkingen: