04 november 2009

Kerk vol beenderen (nieuws, 2009)

STEPHEN KING ALS DICHTENDE PLAYMATE

Het novembernummer van de Amerikaanse versie van het ik-lees-hem-uitsluitend-voor-de-interviews-tijdschrift Playboy zal niet alleen - als vanouds - liefhebbers van vrouwelijk naakt tussen de nietjes trekken, maar ook zij die de schoonheid zien in een mooi gedicht. Het magazine laat horrorauteur Stephen King namelijk zijn coming-out als poëet beleven.

Het blad publiceert Kings gedicht 'The Bone Church', waarin een man in een kroeg verhaalt over een fataal geëindigde expeditie in de jungle. ,,There were thirty-two of us went into that greensore / and only three who rose above it'', dicht King. ,,We were thirty days in the green, and only one of us came out.''

Het team wordt gaandeweg uitgedund door onder andere slangen en bloedzuigers. Slechts drie weten de 'beenderkerk' te bereiken. King-adepten hebben en masse de Playboy van deze maand ingeslagen. ,,Ik heb nog nooit een tijdschrift van dit kaliber gekocht, maar mijn vrouw was zo aardig om er eentje voor me aan te schaffen'', schrijft een fan op StephenKing.com. ,,Ze wist dat ik me een viezerik zou voelen als ik de Playboy zou kopen en wilde me de schaamte besparen.''

Op 10 november verschijnt 'Under the Dome', een negenhonderd pagina's tellend epos, waaraan King al in de jaren tachtig begon te schrijven. King vertelt daarin het verhaal van een stadje in de staat Maine dat door een onzichtbaar krachtenveld van de buitenwereld wordt afgesloten. Het boek telt meer dan honderd karakters.

(Bron: The Guardian)

Geen opmerkingen: