05 januari 2010

Prachtig avontuur (nieuws, 2010)

HOOGBEJAARDE SCHRIJFSTER KRIJGT ER GEEN GENOEG VAN

In augustus 2008 besteedde De Spanningsblog aandacht aan de toen 93-jarige Britse Lorna Page, die met de opbrengsten van haar eerste thriller 'A Dangerous Weakness' haar benauwde appartementje kon verruilen voor een villa in haar geboortestreek Devon. Het is niet bij dat ene boek gebleven. Vorig jaar zomer verscheen 'Ebb and flow', een bundel met elf korte verhalen.

Op haar website vertelt Lorna Page dat ze op sterven na dood was toen het manuscript van haar eerste boek werd 'ontdekt'. Ze had haar zoon, die in de Verenigde Staten gebeld om afscheid van hem te nemen. ,,Ik lag in bed en ik had het gevoel dat ik niet lang meer te leven had. Het was griezelig.'' Haar zoon nam het eerste vliegtuig van St. Louis naar Londen.

Nadat haar zoon en zijn vrouw hun tijdelijke intrek hadden genomen in de flat van Lorna Page in Surrey, vonden de twee een koffer vol met handbeschreven blaadjes. ,,Dat is mijn boek'', zei Lorna Page op de vraag wat het moest voorstellen. Zoon en schoondochter lazen het manuscript en bespraken vervolgens een mogelijke uitgave van het boek. Acht maanden later hield de krasse bejaarde het eerste exemplaar van haar debuut, een thriller over een vrouw in een huwelijkscrisis die op vakantie in Zwitserland in een web van intriges terechtkomt, in haar handen. Haar print-on-demand uitgever AuthorHouse had Page een voorschot van 400.000 euro toegekend.

Ze werd plotsklaps een beroemdheid. Ze gaf interviews aan kranten, radio en televisie, kwam overal ter wereld opdraven, terwijl ze ook nog haar nieuwe verhalenbundel aan het afronden was. ,,Ik heb een afspraak voor een tv-show in Hollywood laten schieten, omdat ik met mijn nieuwe boek bezig was.'' Trots is ze op een artikel in een Russisch tijdschrift. ,,Wie zou ooit hebben geloofd dat ik later nog eens in een Russisch magazine zou staan?''

,,Het is een prachtig avontuur'', zegt Page. ,,Het geeft me ook de energie om door te gaan.'' Ze wenst dat andere ouderen dat ook zouden voelen. ,,Er is niemand die er niet toe doet'', aldus Page. ,,Iedereen heeft een gave. Nadat mijn boek was uitgekomen, kreeg ik van over de hele wereld brieven van mensen die ook wilden gaan schrijven.''

Een levenslange wens van Page zal niet meer in vervulling gaan: parachutespringen. Haar dokter heeft haar dat verboden vanwege haar hoge leeftijd. ,,Als je dingen te lang laat liggen, dan is het te laat.'' Page gaat wel verzorgingstehuizen langs om bewoners hun herinneringen te laten vertellen. ,,Iedereen heeft een verhaal. Misschien krijg ik wel concurrentie van mijn leeftijdgenoten.''

Geen opmerkingen: