28 maart 2010

Michael Nyqvist (interview, 2010)



'Ik voelde me onzichtbaar'


Voor Michael Nyqvist was het een uitdaging een uitdaging te vinden in de rol van Mikael Blomkvist in de verfilmingen van Stieg Larssons 'Millennium'-reeks. ,,Vijftig miljoen mensen hadden mijn script al gelezen."

(Door Theo Hakkert)

Hij mag er dan ongeschoren bijlopen, Michael Nyqvist (49) werd vanmorgen herkend bij de bakker. ,,Je kunt niet meer rustig een broodje halen'', moppert hij lachend. ,,Mensen staren me aan en wijzen.''

Na de film 'As It Is In Heaven', uit 2004, maakte hij dat al mee in een aantal landen. ,,Sinds deze films gebeurt het overal.'' Deze films: de reeks Millennium, naar het succesvolle thrillertrio van Stieg Larsson. Nyqvist speelt de mannelijke hoofdrol. Hij is Mikael Blomkvist, de journalist van het kritische tijdschrift Millennium die het opneemt voor computerhacker Lisbeth Salander, een jonge vrouw met een even complex karakter als verleden.

Nyqvist is een dagje in Amsterdam. Sinds vorige week is het derde en laatste deel van Millennium, 'Gerechtigheid', in de bioscopen. Hij ondersteunt dat graag met interviews, al heeft hij als acteur wel voor grotere uitdagingen gestaan dan Millennium.
,,Op 'As It Is In Heaven' ben ik echt trots, want die film ging van mond tot mond. 'Millennium' is, in alle eerlijkheid, een beetje zoals 'Harry Potter'. Je leest het boek, je gaat de film zien. Je vult als acteur een uitgedacht personage in. Bij 'As It Is In Heaven' hebben we alles bedacht. We bedachten het samen.'' De film, van regisseur Kay Pollak, werd genomineerd voor een Oscar.

,,De uitdaging hier was een uitdaging te vinden. Vijftig miljoen mensen hadden mijn script al gelezen. Heel vreemd. Ik voelde me onzichtbaar. Dat klinkt gek voor een acteur. Ik hoefde niets uit te vinden. Dat was ik niet gewend. Iedereen kende Blomkvist, of dacht hem te kennen en iedereen had dan ook ideeën over wat ik wel of niet zou moeten. Ik heb me er niks van aangetrokken. I did it my way.''
Bij 'Millennium' moest Nyqvist werken met twee verschillende regisseurs. Het aanvankelijke plan was alleen het eerste boek van Stieg Larsson voor de bioscoop te verfilmen. Van de andere twee boeken zou dan een televisie- of dvd-versie worden opgenomen.
De Deen Niels Arden Oplev regisseerde deel 1, Nyqvists jeugdvriend Daniël Alfredson de andere twee. Ze kennen elkaar van de lagere school, speelden in een rockband - Nyqvist zong en speelde gitaar - en ze maakten diverse films, waarvan 'Tic Tac' (uit 1997) de meest succesvolle was.

Michael Nyqvist is een grote ster in Zweden. Leidend acteur in zowel film als theater. Is te zien in zo'n zeven afleveringen van de politieserie Beck, maar dat was vroeger. Was hij er eigenlijk op gebrand de rol van Blomkvist te spelen?
,,Ik probeerde eerder buiten de fuzz te blijven. Wie o wie gaat Blomkwist spelen, dat hield de zaken in Zweden danig bezig toen duidelijk werd hoe groot de boekenreeks ging worden. Ik wilde me er niet mee bemoeien. Ik vreesde dat het erg commercieel ging worden en daar houd ik niet van.''

Een gesprek met Arden Oplev veranderde zaak. ,,Hij had echt serieuze plannen. Hij wilde niet de boeken van Stieg Larsson, maar zijn universum verfilmen. Dát interesseerde mij dan wel.''
Pas daarna ging hij Larsson lezen. ,,Iedereen las in die dagen alleen nog maar Larsson.'' Met ironische blik: ,,Ik dacht: dan houd ik het maar bij mijn Proust. Vervolgens werd ik net als iedereen totaal gegrepen door de boeken. Binnen een week had ik ze verslonden. Waar was nummer 4?''

Zo tevreden als hij is over de reeks, zo sceptisch is hij over de plannen voor een Amerikaanse remake van Millennium. ,,Ze moeten wel, omdat het gebruik van ondertitels in Amerika niet werkt. Maar wat de Amerikanen ook doen, het wordt altijd commercieel. Als het non-commercieel moet worden, dan moet iemand als David Lynch het doen. Daar is sprake van, hoorde ik. Er zijn sowieso veel geruchten. Het eerste gerucht was dat Brad Pitt mijn rol zou spelen en Quentin Tarantino de regie zou doen."

'Three men and a baby'. 'The office'. Hij noemt een aantal Europese films en series waar in de VS nieuwe versies van werden gemaakt. ,,Totale junk'', is zijn oordeel. ,,Als ik Amerikaanse remakes zie, vraag ik me altijd af wat er ontbreekt. Wat is weg, wat is er niet? Ze worden nooit modderig en smerig. Het is zo clean, dat is het. De beste Amerikaanse films zijn die van regisseurs die hun wortels durven laten zien. Scorsese met z'n Italiaanse. Coen Brothers. Woody Allen. Hun werk is niet clean. Dat heeft met wortels te maken.''

In 'Millennium' vormt Nyqvist een koppel met Noomi Rapace, de actrice die zo veel indruk maakt met haar rol van Lisbeth Salander. In deel 2 echter hebben ze maar twee scènes samen. ,,Dat was ontzettend spijtig. Bij deel 1 waren we zo aan elkaar gehecht geraakt. We hadden een goede band opgebouwd. Bij deel 2 wisten we van elkaar niet wat we deden.''

In 'Gerechtigheid' zit een aantal prachtige scènes waarin een genootschap van inmiddels bejaarde mannen probeert zijn rol in de geheime dienst ook echt geheim te houden. Schitterend acteerwerk van voor Nederland onbekende acteurs. ,,Ik ben blij dat het opvalt. We hebben een school, we hebben een traditie. De traditie van Tjechov, Stanislavski. Brecht ook, eind jaren zestig. Wij zijn erg goed in Zweden, we hebben heel goede acteurs. Niet te veel emotie tonen. Allemaal een beetje depressief in de ogen. Een Zweedse acteur lacht nooit. Dat is ze afgeleerd. In Italiaanse of Spaanse films zie ik veel overacting. Daar hebben ze telenovellas en andere soaps. Dat werkt slecht acteren in de hand. Wij hebben geen soaps. Dat werkt niet in Zweden. Die manier van verhalen vertellen kennen wij niet.''

Dit wordt ruimschoots gecompenseerd door een enorm aanbod aan Zweedse thrillers, in boekvorm en als televisieseries. ,,De focus ligt op moord en doodslag, ja. Sjöwall en Wahlöö begonnen daar mee. In Zweedse thrillers draait het om de vraag: waarom moet die man zo nodig moorden? Wij verbinden er meteen de vraag aan wat er zo ziek is in de maatschappij dat de moordenaar tot zijn daden komt. Dat is echt een typisch Zweedse aanpak, bij iedereen.''

(Millennium III - Gerechtigheid' is nu in de bioscoop)

(Bron: De Twentsche Courant Tubantia)

Geen opmerkingen: