13 april 2010

From Aspe With Love (nieuws, 2010)

AMOUREUS SCHRIJVEN VAN VLAAMSE BESTSELLERAUTEUR

De Belgische posterijen hebben de Vlaamse thrillerauteur Pieter Aspe en actrice Marie Vinck ingeschakeld om het belang van de brief te onderstrepen. Bij de twee kunnen Vlamingen een amoureus schrijven bestellen voor hun geliefde. Walen kunnen voor een Franstalige liefdesbrief terecht bij schrijver Jacques Mercier of zangeres en comedienne Laurence Bibot.

,,Op vraag van De Post hebben we allebei een liefdesbrief geschreven. Ik voor de dames, Marie voor de heren'', aldus Pieter Aspe in De Standaard. ,,Die brief kun je vanaf vandaag en tot 2 mei via de website van De Post bestellen voor je geliefde.'' De afzender vult de gegevens van de geadresseerde van zijn of haar hart in en die krijgt de brief dan toegestuurd. Aspe: ,,Helemaal gratis, je hoeft niet eens zelf de postzegel te plakken.''

Aspe, Vinck en hun twee Waalse collega's schrijven niet telkens een brief op maat. ,,We schreven elk een standaardbrief, maar de aanspreking en de begroeting zijn natuurlijk wel gepersonaliseerd. Ik heb alle letters van het alfabet enkele keren opgeschreven en alle varianten zijn in de computer ingevoerd. Via een programma kan de computer elke mogelijk aanhef genereren.'' Onderaan de brief komt een verwijzing naar de site van De Post waar te lezen staat wie de brief heeft laten verzenden.

De Vlaamse thrillerauteur zegt in de krant dat hij zijn laatste eigen liefdesbrief zo'n veertig jaar geleden heeft geschreven. En met een gepassioneerd epistel heeft hij nog nooit het hart van een vrouw weten te veroveren. Toch vindt hij dat er meer brieven moeten worden geschreven. ,,Het belang van een goede brief wordt onderschat. Ik schrijf niet zo heel vaak brieven, maar als ik het doe, maak ik er uitgebreid werk van.''

De schrijver herinnert zich nog het eerste manuscript dat hij naar uitgeverij Manteau stuurde. ,,Zes uur heb ik aan de begeleidende brief gewerkt. Ik ging ervan uit dat als mijn brief nergens op leek, de uitgever ook niet de moeite zou nemen naar mijn boek te kijken. Een redenering die achteraf bleek te kloppen. Een brief is een visitekaartje.''

Geïnteresseerden in de liefdesbrievenactie kunnen surfen naar de site van de Belgische posterijen.

(Bron: De Standaard)

Geen opmerkingen: