19 mei 2010

John Hart - Onschuld (2009)


Diep menselijke verhalen


(Door Arno Ruitenbeek)

Ik heb John Hart groot onrecht aangedaan. De fabeltastische thriller Onschuld kwam onderop de enorme stapel terecht die ik moest lezen.

Zes maanden later besef ik welk een sieraad op een haar na op de uitdijende hoop ongelezen was terechtgekomen. Ik weet niet of ik ooit nog goed kan maken, maar ik zeg nu en alsnog: kopen, kopen, kopen (anders lenen, of cadeau vragen).

Nog meer lagen dan in De wet en de leugen (2007), nog meer keiharde actie en diep menselijke verhalen.

Pedofilie, seriemoord, kapotte gezinnen, machtsspelletjes en de wetenschap dat menigeen veel meer weet dan hij of zij vertelt, dat is lang niet eens alles wat Onschuld te bieden heeft. Hart heeft geen enkele moeite met karakters, dialogen en ontknoping.

John Hart - Onschuld. Vertaling: J.J. de Wit. Uitgeverij Luitingh, 384 pag.

Geen opmerkingen: