23 mei 2010

Nog wat knäckebröd (nieuws, 2010)

GESCHENKAUTEUR CHARLES DEN TEX: 'CPNB DOET WAAR ZE VOOR STAAT'

Als je als Stichting CPNB 'meeslepende misdaadverhalen uit Scandinavië' als thema voor Juni - Maand van het Spannende Boek kiest, dan ligt het voor de hand dat je voor de feestelijke opening, de Power of Plots, een aantal schrijvers uit die landen uitnodigt. Dat zegt Charles den Tex, auteur van het geschenkboekje 'Onmacht' dat in de maand juni cadeau wordt gedaan. Den Tex is eregast op de Power of Plots, waar ook de schijnwerpers worden gericht op een groot aantal Scandinavische schrijvers en een handjevol vrouwelijke Nederlandse thrillerauteurs. De laatste dagen klinkt er gemor onder de Nederlandse auteurs die vinden dat ze er dit jaar een beetje bij hangen.

Den Tex denkt te weten waarom de CPNB dit jaar voor Scandinavië heeft gekozen. ,,De CPNB wil volgens mij van die Power of Plots een internationaal georiënteerd thrillerfestival maken. Ze heeft gekeken naar festivals in Engeland en de Verenigde Staten, die meerdere dagen duren en waar duizenden mensen op af komen. Als je zo'n uitbouw wilt, dan moet je dus ook auteurs uit het buitenland halen. Maar dat is hoe ik er tegenaan kijk.''

In Duitsland is de uitreiking van de belangrijkste thrillerprijs een groot evenement, weet Den Tex. ,,Steden bieden zich aan om een festival daaromheen te organiseren. Want ze weten dat daar duizenden mensen op af komen. In Nederland is dat niet. We missen dat. Hier zou een cultuuromslag moeten plaatsvinden.''

,,Er is nu een afwijkend thema bedacht. Tot dit jaar was er een echt onderwerp, crime passionel of wraak, waarvan je gebruik zou kunnen maken bij het schrijven van een boek. Scandinavische misdaadliteratuur is niet een thema waar een schrijver echtmee uit de voeten kan.''

Het klopt volgens hem wel met waar het CPNB voor staat. ,,En dat is het stimuleren van de handel. Dus ze zoekt naar zaken die aanspreken en die het publiek trekken kunnen. Nou, de Scandinavische misdaadroman trekt, dat lijkt mij wel duidelijk. En het trekt enorm. Dus het is wel slim gekozen.''

Zelf is Den Tex niet zo van de thrillers uit het hoge noorden. ,,Ik houd niet zo van het sombere Scandinavië zelf, maar dat is wat anders. Liza Marklund vond ik wel leuk. Ik heb de Larsson-boeken gelezen, Jo Nesbø. Mankell schrijft wel goed, maar vind ik te somber en wat traag. Maar hij kan het wel.''

Wat het gemopper onder de Nederlandse auteurs betreft, Den Tex kan er niet veel mee. ,,Het is ook nooit goed, lijkt het.'' Een boycot van de Power of Plots vindt hij onzin. ,,Lezers komen naar het feest ook om Nederlandse schrijvers te ontmoeten.''

Vorig jaar ontstond rond Juni - Maand van het Spannende Boek ook al een relletje toen drievoudig Gouden Stropwinnaar Tomas Ross opnieuw een pleidooi hield voor het afschaffen van de thrillerprijs. Misdaadauteurs zouden hun werk maar moeten insturen voor een literaire prijs. Den Tex: ,,Ik was en ben het principieel met hem oneens. Ik ben een genreschrijver.'' Voor dat thrillergenre moet ook een prijs zijn, stelt hij.

,,Ross behoort tot het kamp 'er zijn alleen goede en slechte boeken'. Daar heb ik echt niets aan. Dat is eenheidsworstdenken. Dat is hetzelfde als je zegt 'er zijn alleen goede auto's en slechte auto's'. Volgens mij zijn er ook personenauto's, sportwagens, busjes, proletenbakken, tweedehandsjes. Wat heb ik als schrijver aan een tweedeling in goede en slechte boeken. Daar leer ik niks van. Ik leer er van door het verschil te zoeken. En om na te denken over wat die verschillen dan zijn. Dan ga je op zoek naar definities. Dat is voor míj interessant.'' Als je zoals Ross denkt, dan heeft een thrillerprijs inderdaad geen nut, meent Den Tex. ,,Maar het is wel een hele rare gedachte. Ik begrijp gewoon de zin niet van het ontkennen van het genre.'' (foto auteur: Chris van Houts)

(Aan het eind van deze maand publiceert De Spanningsblog een lang interview met Charles den Tex)

Geen opmerkingen: