11 juni 2010

Een zekere regelmaat (nieuws, 2010

De Bruyn en De Loof in de race voor Hercule Poirotprijs



Patrick de Bruyn en Mieke de Loof zijn met respectievelijk 'Dodelijk verlangen' en 'Wrede schoonheid' genomineerd voor de Knack Hercule Poirotprijs. Ook Bavo Dhooge is met 'Sioux Blues' in de race voor de prijs. Gisteren werd het Nederlands-Vlaams schrijversduo Kisling & Verhuyck met hun thriller 'De duim van Alva' toegevoegd aan het lijstje genomineerden en vandaag maakte Bob van Laerhoven (foto) met zijn literaire misdaadroman 'Terug naar Hiroshima' het lijstje rond.

Het is Van Laerhovens derde nominatie voor de Hercule Poirotprijs. 'Toen ik in 2007 met De wraak van Baudelaire de prijs won, werd me duidelijk hoezeer de winnaar met het leeuwendeel van de aandacht gaat lopen', aldus de schrijver op de website van Knack. 'Daarom is het goed dat er nu ook meer belangstelling naar de genomineerden gaat. Ik kan me voorstellen dat de keuze van de winnaar vaak moeilijk is.'

De prijs wordt op vrijdag 18 juni uitgereikt in de Stadsschouwburg van Brugge. Dat gebeurt op de eerste dag van het festival Poirot in Bruges - Knack Thrillerfestival. De winnaar ontvangt de prijs, een cheque van 5000 euro en een gegraveerde Montblancpen, uit handen van het Britse schrijversduo Nicci French.

Voor De Bruyn is het zijn vijfde nominatie. 'Dat betekent dat het geen nominatie is die zomaar uit de lucht komt vallen', aldus de schrijver. 'De jury, die toch bestaat uit professionele lezers, ziet een zekere regelmaat in mijn werk. Ze zien een constante kwaliteit, ze vinden dat ik goed blijf schrijven.'

Volgens De Bruyn gaat zijn genomineerde thriller over de vraag in hoeverre je je eigen lot in handen hebt. 'En hoeveel er in ons leven afhangt van kleine dingen. Als ik vanmorgen beslis om mijn schoenen met veters aan te doen, kan dat betekenen dat ik tien seconden later het huis uit ben, en daardoor bij een ongeval betrokken geraak waar ik anders net voorbij was geweest. In dit boek gaat het over één kus, die uiteindelijk enorme gevolgen zal hebben.'

(Bron: Knack)

Geen opmerkingen: